• Få hemmetsjournal.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Bugga dig i form!

    Att dansa är inte bara roligt och livsbejakande. Det är en utmärkt motionsform också. Vårt reportage om buggarna i Norrköping gjordes innan pandemin bröt ut. Men det hindrar inte oss från att svänga loss hemma i vardagsrummet! Häng med!

    Bugga dig i form!
    Susanne till vänster och Eva till höger.

    Dansläraren Susanne Lantz buggkurs är uppbyggd precis som ett träningspass. Det börjar med uppvärmning, sedan dans och avslutas med stretchning. Hela kroppen och huvudet ska med i svängarna. Och alla har väldigt kul ihop!

    – Det här är den roligaste och bästa buggkursen jag gått på, utbrister Eva Andersson och svänger runt i dansens virvlar.

    I bygdegården i Västra Husby utanför Norrköping träffades innan coronapandemin ett gäng buggsugna kvinnor och män varje vecka för att lära sig nya svängar, snurrar och turer.

    Just nu hålls inga kurser men så snart smittrisken är över hoppas Susanne kunna börja med kursen igen.

    – På en vanlig buggkurs lär du dig steg och turer, först grunden i minst en termin och sedan går man fortsättningskurser. På min kurs får du på 13 veckor både grund och fortsättning, vi dansar foxtrot för att få musikförståelse och få med lugnare steg och dessutom träning för hela kroppen, säger Susanne.

    Susanne har alltid dansat, ända sedan hon stod på sin pappas fötter hemma i barndomshemmet och sedan har det fortsatt med buggkurser och utbildning till instruktör i bugg. Och nu har Susanne utvecklat ett eget koncept där hon tar buggen till en högre nivå.

    – Min första tanke var att vi naturligtvis måste värma upp innan vi tar tag i själva dansen. Du kan ju inte bara börja dansa med en kall kropp, du måste väcka den så att du inte sträcker dig. Nu för tiden när vi sitter still så mycket så är det desto viktigare. Vi börjar med att göra olika rörelser i tio minuter. Sträcker ut höftböjarna, hoppar på ett ben, snurrar, stretchar ut bröstmusklerna och allt gör vi till musik så vi kommer in i dansmode, säger Susanne och ler.

    Ett intensivt danspass avslutas alltid med stretchning.

    Kan inte sluta

    Eva älskar att dansa och har under årens lopp dansat i olika grupper i Norrköping. Det började egentligen med att hon ville kunna dansa när hon gick på fest som ung.

    – Det var ju lite trist att inte kunna dansa när alla andra gjorde det, så då letade jag upp en kurs och sedan dess har det blivit många fler.

    Efter de där första kurserna har hon gått på fler buggkurser än hon kan minnas, med olika inriktningar och tekniker men Susannes är den absolut bästa och roligaste, tycker hon. Dels på grund av upplägget och också för att det är en liten grupp med fin gemenskap.

    – Jag och min man Thomas har dansat mycket ihop men nu har han fått artros i knäet och då får jag gå själv. Det är lite tråkigt för vi har många olika intressen men dansen hade vi gemensamt. Men jag kan inte sluta dansa, det är för roligt, säger Eva glatt.

    Innan pandemin brukade Eva också dansa zumba en gång i veckan. Det är en dansform som blandar flera olika latinodanser som salsa, cha-cha och rumba. Dansen är viktig i hennes liv, det råder det ingen tvekan om. Att hon på Susannes pass får en rejäl genomkörare av både kropp och knopp är en bonus.

    – Jag gillar inte styrketräning men det här känner jag ger en liknande effekt. Jag blir starkare och får bättre balans. Jag har lärt mig att använda magmusklerna och jag blir inte lika stel i vaderna längre. Jag tycker det är en jättebra motionsform, säger Eva.

    Efter uppvärmningen kör Susanne ren dans, men då tränas det teknik. Deltagarna övar på olika turer, lär sig nya turer, finslipar steg så att de inte blir för långa, att inte armarna blir för yviga och att snurren sitter. Det är mycket att tänka på.

    Ett rejält träningspass

    Det handlar också om att få upp flåset så att man orkar stå på dansgolvet under en längre tid, därför blir det tempoväxlingar där takten förändras.

    – Under tiden som vi övar teknik finns det också en chans att ställa frågor. Varför vissa steg hänger ihop och hur man slipar tekniken och Susanne är väldigt duktig på det här med dans, så hon kan svara på allt. Hur man får med höfterna i svängarna eller hur herrarna ska göra för att det ska se dansant ut, berättar Eva.

    När de dansat och tränat teknik och kondition i en och en halv timme är det dags för avslutningen, stretchning.

    – Det är jätteviktigt med stretchning efter ett så hårt pass. Då tar vi oss ner på golvet och pustar ut och sträcker ut alla våra muskler igen, säger Susanne.

    Det finns de som kommit till Susannes klasser iklädda jeans för att de tror att det fungerar som en vanlig klass. Men nästa gång de kommer har de mjuka träningskläder och riktiga gympaskor.

    För det här är tuff träning, inte bara lite dans som många tror. Svetten lackar och musklerna blir trötta och bra skor är ett måste för att kunna dansa bra, få ett bra grepp på golvet och kunna hänga med. För det kan alla.

    – Jag har haft människor som aldrig tagit ett danssteg och som sedan de lärt sig grunderna och övat en del kan dansa hur bra som helst. Det är fantastiskt att se kvinnor och män som börjar dansa i 60–70-årsåldern och som tycker det är jätteroligt. Det är stort att få vara med på den resan, säger Susanne.

    Möttes på dansgolvet

    Bugg kan vara både en snabb och en långsam dans, men oftast är det hög energi och snabba fötter. Alltså en bra träningsform för de flesta. Eva berättar att hon har tappat några kilon och att det är bra för då blir det automatiskt enklare att dansa.

    – Man kan inte vara för tung om man ska göra snabba svängar och turer där man snurrar under armarna och runt, säger hon.

    – Vi övar också genom att dansa andra danser, som till exempel gammeldansen snoa där det är mycket snurrar. Då får de öva kontroll, balans och förståelse för snurren, fyller Susanne i.

    Det roligaste för Eva hade förstås varit att få dansa med sin man, men att sluta med dansen för att han inte kan dansa är inget alternativ. Och helt och hållet har han inte lagt av, han klarar ett par danser, sedan måste han vila.

    – Men vi har varit på dansbandsveckan i Malung flera gånger och det är väldigt roligt, säger Eva.

    Susanne nickar instämmande. Hon träffade sin man Micke på dansgolvet på ett dansställe i Norrköping och de dansar ofta ihop.

    – Att dansa är det bästa som finns och gör man fel så är det bara att göra om! Man måste våga göra bort sig och vi skrattar mycket tillsammans på kursen.

    Hälsovinster med dans

    • Dans är en glad sport som ger energi och träning för hela kroppen samtidigt som du tränar styrka och balans. Du blir även mjuk och smidig.

    • Dans är bra för både kropp och själ. Har du haft en dålig dag med stress, ilska eller ångest måste du släppa allt när du dansar. För då måste du vara i nuet. Alla skratt och många nya vänner är ett plus, säger Susanne.

  • Få hemmetsjournal.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!