• Få hemmetsjournal.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • 5 sätt att öka må bra-hormonet

    Precis som vi behöver mat, vatten och syre för att överleva – så behöver vi fysisk närhet. I tider av social distansering kan det uppstå ett tomrum som kan göra oss både nedstämda och ångestfyllda. Men det finns sätt att frigöra må bra-hormonet oxytocin på egen hand och därmed lindra hungern efter närhet.

    5 sätt att öka må bra-hormonet

    Ge dig själv lite värme
    Om du inte har en varm famn att krypa upp i kan du omge dig själv med värme på andra sätt. Värme i sig frisätter nämligen mängder av oxytocin i din kropp. En varm dusch eller ett varmt bad gör dig alldeles lugn och avslappnad av precis den här anledningen. Även en värmedyna och en kopp rykande varmt te kan ha en liknande effekt på din kropp.

    Sov med tyngd
    Att ett tyngdtäcke kan göra dig lugn och avslappnad och hjälpa mot sömnproblem är ingen slump. Det tunga täcket mot kroppen stimulerar nämligen frisättningen av både må bra-hormonerna oxytocin och serotonin samtidigt som stresshormonet kortisol sjunker. Detta resulterar i en effektivare djupsömn och kan även delvis fungera som ett substitut för "riktig" beröring.


    Ta på dig själv
    Visst kan det vara svårt att komma åt att klia sig själv på ryggen – men att smörja in sig själv från topp till tå med en lyxig bodylotion går utmärkt och frisätter också välbehövligt oxytocin i din kropp. Varför inte ge dig själv en härlig fotmassage? Speciella ryggkliare och så kallade foamrollers som du kan ligga på och låta rulla över ömma punkter på ryggen kan också vara en bra investering i dessa tider. Även sexuell njutning på egen hand frisätter kroppens må bra-hormon i stor mängd.

    Krama ditt husdjur
    Det är ingen slump att många skaffar hund i corona-tider. Att hålla, krama och klappa en älskad hund eller katt har precis samma effekt som kramar och beröring från en annan människa. Har du
    tur får du en kärleksfull puss på köpet!


    Gå på massage
    Visst kan det vara svårt att bege sig till en massagesalong om du tillhör en riskgrupp men om du har möjlighet att få massage under trygga och coronasäkrade omständigheter är det ett effektivt sätt att stilla närhetsbehovet. Flera studier visar att massage förutom att öka oxytocinutsöndringen även ökar antalet lymfocyter i kroppen, en sorts vita blodkroppar som utgör huvuddelen i immunförsvaret. Den sänker också blodtrycket, ökar blodcirkulationen och får igång lymfsystemet, vars uppgift är att rensa kroppen på gifter genom svett och urin.

  • Få hemmetsjournal.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!