• Få hemmetsjournal.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • 5 örter som hjälper dig stärka kroppen i sommar

    Lisen Sundgren är expert på både vilda och ­odlade växter. Här är hennes hälsofavoriter i naturens eget skafferi.

    5 örter som hjälper dig stärka kroppen i sommar
    Rosor har en lugnande effekt på kropp och själ. Foto: Getty Images

    1. Nässlor– nyttigast av dem alla

    Brännässlan är en av våra allra nyttigaste växter. Vitamin A, B, C och de flesta viktiga mineraler som järn och magnesium, samt essentiella aminosyror finns det gott om i de brännande bladen. Nässlan har både en inflammationshämmande och en utrensande effekt på kroppen och anses underlätta vid till exempel klimakteriebesvär. Nässlor innehåller dock nitrater som vid för stort intag kan orsaka magknip. Så testa dig fram till en mängd som du mår bra av. 

    2. Kirskål – full av vitaminer och mineraler

    Tänk att ett av våra vanligaste ogräs inte bara är ätbart utan också riktigt nyttigt! Liksom andra gröna bladgrönsaker är kirskålen nämligen full av vitaminer och mineraler. Så varför importera dyra, besprutade och färdigpackade varianter från andra länder? Kirskålen kan både ätas varm i en soppa eller blandas ner i en färgglad sallad. 

    3. Rosor – lugnar kropp och själ

    I rosor finns det också gott om C-vitamin som stärker ditt immunförsvar och även ledernas broskbildning. Rosor kan framför allt vara bra att äta (eller dricka) vid oro, och sömnproblem. Låt en kopp rosente skänka dig lugn och harmoni i dessa oroliga coronatider!

    4. Svinmålla – god och proteinrik

    De goda proteinrika bladen från svinmålla gömmer massor med nyttigheter, till exempel höga halter av järn, kalcium och vitamin A och C. Späda skott och stjälkar från växten kan ätas råa, lätt kokta, ungefär som sparris eller spenat.

    5. Lindblomma – inflammationssdämpande klassiker

    Att dricka lindblomste vid förkylning eller halsont för att lindra symtomen är en riktig klassiker. Men blomman har långt fler hälsobringande egenskaper än så. Lindblomste förbättrar blodcirkulation i kärlen, är inflammationshämmande, hostdämpande och svettdrivande. Det har också en lugnande effekt och anses lindra pms och klimakteriebesvär.

    Tänk på detta:

    En generell regel är att man inte ska plocka växter närmare än 50 meter från en trafikerad väg. 

    Det är inte heller lämpligt att plocka växter som man ska äta vid industriområden eller längs tågräls eftersom det ofta besprutas mycket där. 

    Skölj alltid örterna innan du äter dem och undvik platser med alltför mycket hundtrafik.

  • Få hemmetsjournal.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!