• Få hemmetsjournal.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Margareta: Jag tappade 86 kilo och slapp diabetes!

    Margareta Skog ville leva längre och gick ner 86 kilo. Med sin nya sunda livsstil lyckades hon bli av med det farliga bukfettet runt magen. Nu har hon precis firat tioårsjubileum som normalviktig!

    Margareta: Jag tappade 86 kilo och slapp diabetes!

    Det har gått lite mer än tio år sedan Margareta Skog bestämde sig för att gå ner i vikt. Det var en helt vanlig måndag i januari 2005. Hon satt ensam i fikarummet på Karolinska universitetssjukhuset, där hon jobbar som vårdutvecklingssamordnare.

    – Jag hade nyss fyllt 50 och det fick mig att tänka på hur gammal jag ville bli och jag vill bli över 80 år. Trots att jag hade en kraftig övervikt var jag frisk men jag visste att det bara var en tidsfråga innan jag skulle få diabetes och lederna skulle säga ifrån, säger Margareta Skog.

    Då återstod inget annat än att lägga om livsstilen. Att banta var uteslutet. I hela sitt liv hade Margareta jojo-bantat. Tappat kilon snabbt med hjälp av olika dieter – för att lika snabbt gå upp i vikt igen.

    – Sammanlagt har jag nog bantat bort 300 kilo om jag lägger ihop all jojo-bantning. Det blir en kick varje gång man lyckas. Det värsta är att man tappar tron på sig själv varje gång man går upp igen. Men att behålla viktnedgången handlar inte om god karaktär utan om att byta livsstil.

    Sammanlagt har jag nog bantat bort 300 kilo om jag lägger ihop all jojo-bantning, säger Margareta.

    Men den här gången skulle hon klara det genom att designa sitt eget liv. Margareta är forskande sjuksköterska och medicine doktor i omvårdnad och visste vad som krävdes för att lägga om livsstil. Hon gick ner sina kilon med hjälp av den gamla hederliga diabeteskosten, så kallad GI-kost, som passade henne. Hon bestämde sig för att avstå från vitt mjöl, socker och istället välja långsamma kolhydrater och så rena produkter som möjligt.

    – Jag slutade helt med gräddig, kaloririk mat som gratänger, potatismos och korvstroganoff. För att inte behöva äta tråkig mat började jag laga portionsmat på helgerna – en köttbit, en kycklingfilé, en laxfilé och kombinerade ihop med exempelvis quinoa och grönsaker. Det fyllde ut magsäcken och gav mättnad. 

    Tidigare var hon duktig på att hoppa över måltider när jobbet krävde. Nu började hon äta regelbundet var tredje timme. Att hålla blodsockret på en jämn nivå gjorde det lättare att motstå sötsug och hungerkänslor.

    – Det svåra är inte att gå ner i vikt, utan att hålla vikten. Min utmaning var att lära mig stå emot impulserna och sluta belöna mig med snabba sockerkickar. Kanelbullar och vitt bröd som lätt triggade igång suget lät jag bli.

     

    Gick runt med Läkerol i fickan

    På skrivbordet i arbetsrummet har Margareta satt upp lappar med kloka budskap. Den viktigaste och svåraste handlar om impulskontroll.

    – Kan man bara stå ut i två minuter så kan man ändra på mycket i livet. När man har en påste Polly framför näsan hinner man bråka mycket med sitt inre under två minuter. Efter ett tag lär man sig att impulsen är som en våg som långsamt drar bort.

    För att öva gick hon runt med en ask Läkerol i fickan och tränade på att stå emot impulsen att stoppa en tablett i munnen.

    Min utmaning var att lära mig stå emot impulserna och sluta belöna mig med snabba sockerkickar, berättar Margareta.

    Svårt att stå emot suget

    Det tog 1,5 år för Margareta att nå sin nuvarande vikt på 59 kilo. Hon tappade cirka ett kilo i veckan och det blev en viktresa som lärde henne massor om sig själv och att tackla motgångar med jämnmod och inte med mat. Som när hon skadat sig och inte kunnat träna. Då har hon kämpat hårt mot sitt gamla vanliga tröst- och stressätande.

    – När jag skadade menisken på gymmet och när jag halkade och fick en fraktur i axeln, då hade det varit lätt att bli sittande, äta sötsaker och goda kanelbullar och gå upp i vikt igen. Hjälpen var en bra sjukgymnast som gav mig bra rörelser fastän jag var skadad.

    Motionen har varit viktig att hålla fast vid. Hon har hittat det hon tycker är roligt.

    – Promenader har varit min grej. Jag går stavgång 100 000 steg i veckan och på gymmet några gånger i veckan.

    Som bonus har hon även lyckats bli av med det farliga bukfettet, som kan leda till diabetes, hjärt-kärlsjukdom och demens.

    – Jag brukar skämtsamt säga att jag nästan hade samma midjemått som jag var lång. Men idag är midjemåttet 79 centimeter och helt utanför riskzonen.


    Margareta tycker om både promenader och stavgång. Dessutom går hon på gymmet några gånger i veckan.

    "Aldrig mer – Margareta den tjocka och den feta"

    Alla erfarenheter och den hälsoforskning som hon haft mest hjälp av finns idag samlade i ett bokmanus med titeln "Aldrig mer – Margareta den tjocka och den feta". Hon vill inspirera andra och visa att det finns hopp för kraftiga överviktiga att gå ner i vikt utan magsäcksoperation. Margareta har tidigare gett ut flera böcker om äldres hälsa, livskvalitet och demenssjukdomar.

    – Alla kan gå ner i vikt, det är efter viktminskningen den svåra fasen börjar. Att banta väcker beundran från omgivningen. Men när strålkastljuset slocknar måste man fortsätta utan att få den belöningen. Många som träffar mig idag vet ju inte ens om att jag varit överviktig.

    Största kicken har varit att hennes två söner fått uppleva en annan mamma. Det nya livet rymmer solresor, fjällvandringar med sönerna och för ett halvår sedan åkte de ubåt tillsammans i skärgården. En upplevelseresa som varit omöjlig tidigare.

    – Då hade jag inte ens kommit ner i ubåten. Det tunga med att väga 145 kilo är att man bara rör sig det man måste och det blir ens liv. Vi hade ett bra liv då med, gick på bio, teater och konserter och reste till New York. Men idag när jag är piggare och orkar mer är jag sugen på andra typer av upplevelser och det ser jag till att ta igen med mina vuxna söner. 

    Margareta fick aldrig diabetes

    De nya matvarorna och den nya livsstilen har gjort att Margareta upplever ett lugn. Svårast har varit att byta belöningsspår i hjärnan och lära sig att ha hjärnkoll på maten.

    – Godsakerna har varit svårast att släppa och äter jag sötsaker fyra dagar i rad så slår belöningssystemet igång. Men idag ser jag vinsterna med det friska livet och vet hur jag ska bryta mönstret. 

    Hälsovinsterna är en frisk kropp som är glad och pigg och som gärna rör på sig. Men det har tagit henne många år av mental träning att hålla sig kvar på 59 kilo. Som mest har Margareta gått upp fem kilo. Hon promenerar 1, 5 timme till och från jobbet varje dag, planerar noggrant vad hon ska äta och tar med sig matlådor till jobbet. Vid festliga tillfällen har hon har lärt sig att festäta utan att få dåligt samvete. 

    – Idag äter jag strikt ren mat och frukt och grönt. Men 20 dagar om året har jag satt in på ett frossarkonto – då får jag äta tårta och karameller och njuta av påskägg. Det viktiga är att jag bestämmer själv när jag ska ha de dagarna.

    Margareta fick aldrig diabetes utan gav sig själv chansen att få ett långt friskt liv.

    – Idag är jag tio år äldre men min kropp känns verkligen inte tio år äldre!

     

     

    Ett av Margaretas tips är att tänka positivt.

    Margaretas 7 tips för en sund vikt


    1. Tänk smart. En lightläsk är bättre än en påse godis.

    2. Tänk rätt. Gjort är gjort. Upp på banan igen. Det tar bara lite längre tid.

    3. Tänk klokt. En liten uppoffring nu leder till en stor belöning i framtiden. En liten promenad är bättre än ingen alls.

    4. Tänk framåt. Ha drömmar och klara mål. Sätt upp en bild på klänningen du drömmer om.

    5. Tänk själviskt. Vad är bäst för dig. Håll sabotörerna borta!

    6. Tänk nytt. Nya smaker, recept och upplevelser – vad spännande!

    7. Tänk positivt. Motion är kul – det gäller bara att hitta det som är rätt för dig!

  • Få hemmetsjournal.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!