• Få hemmetsjournal.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Trött och orkeslös? Du kan ha järnbrist!

    Har du känt dig trött, yr och håglös på sistone? Då kan du lida av järnbrist – något som drabbar var tredje kvinna.

    Trött och orkeslös? Du kan ha järnbrist!

    Ungefär var tredje svensk kvinna har järnbrist. Orsakerna är många, men du löper större risk att drabbas om du är vegetarian, har riklig mens, bantar, tränar hårt eller lider av magsår eller inflammatorisk tarmsjukdom. Även hög ålder kan orsaka järnbrist. Kontakta din vårdcentral om du misstänker att du har järnbrist!

     

    Tecken på järnbrist:

    * Känner du sug efter salt?

    * Är du ofta förkyld?

    * Har du problem med närminnet?

    * Har du tunna, sköra naglar som bryts lätt?

    * Har du bleka läppar och/eller mörka ringar under ögonen?

    * Har du fått dålig hårkvalitet?

    Detta kan vara tecken på järnbrist. Gå till din vårdcentral och testa dig.

    Fler symptom på järnbrist:

    Trötthet
    Yrsel
    Blir lätt andfådd
    Får ofta hjärtklappning
    Kalla händer och fötter
    Får ofta huvudvärk
    Öronsus
    Blek hud
    Restless legs
    Svettas på nätterna
    Brännande känsla under fötterna
    Ledvärk
    Sprickor i mungiporna

     

    Så höjer du dina järnvärden!

    Satsa på C-vitamin. Det ökar upptaget av vegetabiliskt järn (icke-hemjärn). Ät gärna paprikaringar på frukostmackan, vitkålsallad till lunchen, rivna morötter till middagen och några frukter under dagen. Särskilt viktigt om du är vegetarian.

    Tips! Ta dina järntillskott tillsammans med ett glas apelsinjuice för ett bättre järnupptag.

    Undvik kaffe, te och choklad i samband med måltid. De innehåller ämnen som hämmar järnupptaget.

    Ät mer animaliskt protein. Satsa på kött, inälvsmat, fisk och skaldjur.

    Kött, fisk, skaldjur och inälvsmat innehåller mycket järn. Även gröna grönsaker så som broccoli, spenat och ruccola innehåller mycket järn.

    Laga mat i gjutjärnsgryta. Och lägg gärna i något syrligt, till exempel citron eller tomat, så släpper grytan ifrån sig ännu mer järn.

    Vem riskerar järnbrist?

    Kvinnor med riklig mens
    Gravida och ammande
    Äldre personer
    Tonåringar
    Idrottare
    Personer med magsår eller andra sjukdomar i tarmen
    Glutenintoleranta
    Vegetarianer och veganer
    Personer som bantar mycket

    Äldre personer, glutenintoleranta, vegetarianer och veganer riskerar att lida av järnbrist.

    Mat med mest järn

    Inälvs- och blodmat som lever och blodpudding
    Kött
    Fisk
    Skaldjur
    Ägg
    Bananer
    Persikor
    Potatis
    Gröna bladgrönsaker tex broccoli, ruccola och spenat
    Nötter och frön
    Torkad frukt, framförallt aprikoser och russin
    Fullkornsprodukter, tex grovt bröd, fullkornspasta och fullkornsris
    Ärtor, linser och bönor
    Rödbetor
    Rödkål
    Persilja
    Tofu

    Kroppen kan inte själv producera järn vilket gör att vi måste få i oss järn genom maten. Järn finns främst i de livsmedel som är listade ovan.

  • Få hemmetsjournal.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!