• Få hemmetsjournal.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • 10 tips som ger dig ett långt liv

    Bara genom att ändra sina matvanor kan man få ett längre liv! I boken Den blå maten kan du inspireras av hur invånarna i de blå zonerna äter och få 10 tips på hur du kan ändra dina matvanor.

    10 tips som ger dig ett långt liv

    1. Ät inte för mycket. Människorna i de blå zonerna äter hellre lite men bra. Välj bra råvaror med mycket näring. 

     

    2. Ät främst mat från växtriket. Låt grönsakerna ta upp större delen av tallriken och servera kött ibland och i mindre mängd. Ät grönsaker i regnbågens färger och gärna gröna bladgrönsaker och baljväxter. 

    Bild 1288110

     

     

    3. Ät många sorters örter. Människorna i de blå zonerna äter ofta 20 olika sorters vegetabilier varje dag. 

    Bild 1288111

     

    4. Dra ner på socker och vete. Mat med högt GI som idag är så vanligt i västvärlden finns knappt i de blå zonerna. Havre, korn och råg är minst lika vanligt som vete. Använd socker sparsamt som krydda och söta hellre med honung eller söta frukter som fikon.  

    Bild 1288112

     

    5. Odla. Gör som människorna i de blå zonerna och odla egna grönsaker och krydd­växter. Det ger dig inte bara tillgång till fräscha och obesprutade råvaror, du får dessutom en massa hälsosam vardagsmotion och en känsla av mening.  

    Bild 1288113

     

    6. Välj närproducerat. Ät det som finns där du bor. De blå zonerna visar att det inte finns en diet som fungerar – det finns flera.  

     

    7. Drick mindre mjölk. Ät gärna yoghurt, smör och ost, men dra ner på komjölken. 

    Bild 1288114

     

    8. Ät fisk eller ost. För dem som levt vid kusten har fisk varit ett viktigt inslag i kosten. Men flera blå zoner ligger i bergstrakter utan direkt tillgång till havet. Där har man istället ätit yoghurt, surmjölk eller ostar från gräsbetande djur som antagligen kunnat bidra med viktiga fettsyror och proteiner. 

    Bild 1288115

     

    9. Låt magen vila på natten. Låt lunchen bli dagens huvudmål och ät en lättare frukost och ett mindre kvällsmål.  

     

    10. Ät tillsammans med andra. I de blå zonerna är måltiden ett tillfälle då familjen samlas och umgås. Försök, om möjligt, att äta tillsammans med andra.

    Bild 1288116

     

    Artikeln är hämtad från Hemmets Journal, nr 12-13/16.

    De blå zonerna innefattar Nicoya halvön (Costa Rica), Sardinien (Italien), Ikara (Grekland) och Okinawa (Japan).

  • Få hemmetsjournal.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!