• Få hemmetsjournal.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Kan jag börja med Vitaepro igen?

    För flera år sedan fick jag ont i händerna. Sjukvården hittade inga fel så på egen hand provade jag att ta kosttillskottet Vitaepro. Detta hjälpte mig jättebra. Nu har jag fått diagnosen benskörhet och för det får jag Aclasta-dropp. Slutade med Vitaepro och har nu fått ont i händerna igen. Är det en biverkan av Aclasta? Kan jag börja med Vitaepro igen eller går den inte ihop med Aclasta?

    Åsa, 50 år

     

    Apotekare Fredrik Hed svarar: Aclasta är ett läkemedel som ges som dropp (infusion) en gång per år för att behandla benskörhet. Smärta i olika former finns rapporterat som biverkan med Aclasta, bland annat smärta i extremiteter, vilket skulle kunna vara händer och fötter. Men bara för att det finns rapporterat behöver det inte vara så för dig.

    Det finns inga studier som har studerat att ta Aclasta och Vitaepro samtidigt, därför går det inte att svara med säkerhet om de fungerar tillsammans. Men troligen ska det gå bra. Eftersom du tidigare har testat Vitaepro för smärtan i händerna, och du upplevde att det då blev bättre, föreslår jag att du börjar med Vitaepro igen och ser hur det går.

    Prata gärna med din läkare och berätta att du tar Vitaepro och eventuellt andra kosttillskott, naturmedel eller hälsokostpreparat.

  • Få hemmetsjournal.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!