• Få hemmetsjournal.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Kan medicinerna höja blodsockret?

    Jag är en 62-årig kvinna som har diabetes, kärlkramp, värk i fingrarna och nu också inflammation i en axel. Så jag har många mediciner: Cardizem, Ismo, Trombyl, Alganex, Panodil, Daonil, Seloken Zoc, Nitromex vid behov. Jag har också tagit Panocod mot axelvärken. Nu undrar jag om alla medicinerna och värken höjer sockret? Det har nämligen blivit högre. Jag har ringt till min doktor men hon svarade bara att hon inte har tid. Nu har jag sökt en annan doktor.
    Doktor Helge Löfberg svarar:
    Nej, dina mediciner mot hjärtbesvär och värk är nog inte skuld till ditt förhöjda blodsocker. Om sockret inte kommer i balans genom rätt kost, motion och viktreduktion så får doktorn försöka ändra på din diabetesmedicin. Kanske räcker det att ändra tablettdosen eller kombinera med en ny diabetestablett. Ifall inget annat fungerar kan du med hjälp av insulinsprutor få ner sockret till lagom nivå för att minska framtida skador på blodkärlen i kroppen.

    Om du inte får kontakt med din doktor är det nog klokt att söka någon annan. Vid diabetes gäller det att gå på regelbundna kontroller och få gehör för sina medicinska frågor och problem.
  • Få hemmetsjournal.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!