• Få hemmetsjournal.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Iskall i kroppen - beror det på hjärtat?

    En nära anhörig i 35-årsåldern lider av svåra hjärtproblem. Ena klaffen är ordentligt trasig och den andra något angripen. Hon har blivit allt sämre. Är ordinerad 1 tablett Seloken om dagen. Problemet är att hon allt oftare blir iskall i hela kroppen. En doktor som inte är hjärtspecialist hävdar bestämt att kylan från kroppen kommer från hjärtat. Han säger att hon har hjärtfrossa. Men detta förnekas av läkarna på lasarettets medicinklinik. De säger att det inte är så farligt, men min uppfattning är att de inte vill säga sanningen för att skona henne från oro. Snälla doktorn, hjälp mig att få veta sanningen även om den är svår.
    Doktor Helge Löfberg svarar:
    Din släkting skulle möjligen kunna ha en hjärtåkomma som har det besvärliga namnet "Mitralis prolaps syndromet" eller "floppy" @@@-klaff. Det betyder i så fall att en av hennes hjärtklaffar som heter mitralis har för långa fästlinor och buktar ("floppar") upp ovanför klafföppningen som en bubblig ballong. Som du märkt så har hjärtläkarna svårt att säga om en patient med "floppy"-klaff är allvarligt sjuk eller ej. Nuvarande kunskap säger att 97 procent av patienterna med denna skada klarar sig bra hela livet utan någon som helst behandling, medan de övriga 3 procenten blir sjuka med hjärtsvikt, infektioner i klaffarna eller blodproppar.

    Problemet är att läkarna inte i förväg kan säga vem som har behov av att kontrolleras och få förebyggande behandling. Till syndromet hör också att ganska många av patienterna upplever obehag i bröstet och att hjärtat ibland "slår kullerbytta". Allt detta gör naturligtvis att såväl patienter som anhöriga blir oroliga och lätt känner misstro mot hjärtläkarna, som å sin sida inte gärna kan ge alla en krävande behandling i onödan enbart för säkerhets skull.

    Din släkting är inte ensam. Sannolikt har mer än 50.000 svenskar samma problem med en "floppy" hjärtklaff. Kylan som hon känner kan ev. bero på Selokentabletten som leder blodet från huden längst ut i armar och ben. Det är inte något allvarligt symtom även om det kan upplevas så. Eftersom ni oroar er för att hennes hjärtläkare döljer sanningen tycker jag det klokaste är att din släkting berättar om sina tvivel för doktorn och ber att få veta så mycket som möjligt om sin sjukdom.
  • Få hemmetsjournal.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!