Jag undrar hur det är det här med poängsystem. En del rekommenderar att man ska använda det och andra verkar tycka att det är fasansfullt och gör barn helt upptagna av att bara göra saker om de får något för det. Jag vill verkligen inte att min dotter som är 7 år ska bli sån att hon till exempel aldrig kan hjälpa till hemma utan att vi “betalar” henne, men jag är så innerligt trött på alla bråk vi har och allt tjatande om att hon ska plocka upp sina saker, ställa undan sina skor, städa undan efter sin lek etcetera. En granne tipsade om att låta henne samla poäng och sa att det funkade jättebra för deras barn. Vad säger du, kan det vara bra för oss?
Poängsystem är en mycket bra metod när den används på ett korrekt sätt. Metoden får en hel del kritik och tyvärr är kritiken oftast mycket osaklig och okunnig. Metoden är inte helt enkel och det är viktigt att man använder den rätt för att den ska fungera som den ska. Fel använd kan det istället bli tokigt, så liksom många andra saker kan poängsystem användas på fel sätt, men det betyder inte att det är fel på metoden.
När ska man då använda poängsystem? Ett svar på den frågan är att det ska användas när man tycker att barnet behöver hjälp att hitta motivation till en förändring som vuxna runt barnet anser vore bra för barnet. Barn inser inte alltid vad som är bäst för dem på kort eller på lång sikt. Det är naturligt att de inte förstår det, barn har inte alls samma möjlighet att greppa konsekvenser av sina beteenden som vuxna har och de har sällan hunnit utveckla en tidsuppfattning god nog för att sträcka sig över lång tid.
Så om barnet inte förstår varför vissa beteenden ska utföras kan poängsystemet öka på intresset. Jag skulle säga att i ert fall kan detta vara ett skäl att testa. Ni vuxna anser att ordning och reda är viktigt men för er dotter spelar det inte så stor roll, hon ser inga direkta vinster med att plocka upp sina saker. Kanske blir det lite mer spännande om hon får poäng istället.
En annan viktig funktion med poängsystem är att det hjälper vuxna runt barnet att fokusera på det barnet gör som är rätt. När man har ett poängsystem i en familj är det viktigt att de vuxna håller koll på när barnet utför de önskvärda beteendena så att barnet kan få sina poäng. Detta styr de vuxna att se just det som fungerar vilket gör att en del av den uppmärksamhet som annars gått till det barnet gjort som var fel upptas av annat. Även det här tycks vara aktuellt i ert fall då du säger att du är trött på alla bråk och allt tjat. Det låter som att en del av er uppmärksamhet hamnar på det er dotter i det här fallet inte gör. Med ett poängsystem skulle ni tvingas att istället se när hon plockar upp sina saker eller städar efter sig eftersom hon då ska få poäng. Därmed blir det lite mer av det positiva och lite mindre av bråk och tjat.
Poängsystem är som sagt lite klurigt och ska utföras på rätt sätt. I grova drag gäller följande. Initialt bestämmer man vilka beteenden som ska ge poäng och hur många poäng dessa ska vara värda. Detta skriver man upp så att det är lätt för både barn och föräldrar att se vad som gäller. För små barn som inte kan läsa kan man istället rita.
Sedan gör man någon form av tabell där man kan notera intjänade poäng. Detta ska göras dagligen. En gång per vecka summerar man antal intjänade poäng och barnet kan då lösa in sina poäng mot saker eller upplevelser man gjort upp att poängen kan användas till. Poängen kan alltså ses som en slags valuta och för den kan man köpa vissa givna saker. Parallellt med att barnet får poäng och löser in poäng ska man även ge rikligt med beröm för det beteende barnet utfört.
I takt med att barnet gör fler av de önskvärda beteendena kan man lägga in nya i systemet och man kan också förändra hur många poäng olika beteenden är värda då de blir enklare för barnet att utföra.
För att undvika fallgropar skulle jag rekommendera att du läser på mer om metoden, till exempel i boken “Föräldrahjälpen – förändra familjelivet med KBT”.