• Få hemmetsjournal.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Så håller du nyårslöftet!

    Var du en av alla nyårsfirare som precis som förra året lovade dig själv att sluta äta sötsaker? Eller kanske att gå ner de där fem överflödiga kilona? Här är kostrådgivaren Ulrika Davidssons fem bästa tips som ökar dina chanser att hålla vad du lovat.

    Så håller du nyårslöftet!
    Ulrikas eget nyårslöfte är numera att vara strikt på vardagar och sedan unna sig något som hon gillar på helgen i lagom mängd.

    Motivation
    Du måste vara motiverad och förstå varför du gör det här. Det ska inte vara för att du läser något snabbt eller för att någon annan sagt något. Du ska känna att du vill göra det här, att det ska bli roligt att bli hälsosam. Skriv ner det som motiverar dig. Januari – det finns ingen månad på året som vi är mer sugna på att dra i gång en förändring. Och just därför är det nu som förutsättningarna är som bäst.

    Planering
    Du måste planera även om en del hatar det. Men nyckeln till framgång är att ligga steget före. Tänk till varje morgon: Vad har jag för utmaningar i dag? Hur ska jag planera för dem? Kan jag fixa något i förväg? Ett bra sätt att underlätta för dina nya vanor är att göra matlådor. De går att preppa i förväg och ha i kylen eller frysen.

    Disciplin
    Var riktigt strikt den första tiden och få snabba resultat i början! En del har det så enkelt, medan andra får jobba så mycket och verkligen bestämma sig för att under en period jobba disciplinerat med det. Var medveten om att du kommer att få resultat om du är 100-procentig.

    Skippa mellanmål
    Håll dig till tre mål om dagen och tillåt att det går sex timmar mellan måltiderna. Detta ökar kroppens förbränning. Två timmar efter att du har ätit din frukost går du på en ganska låg ämnesomsättning, men när maten har smält använder kroppen sin lagrade energi. Så om du skippar ett mellanmål klockan 10 har du en väldigt fin förbränning mellan 10 och 12.

    Ät olika mängd kalorier varje dag
    Kombinera en lågkolhydratkost med periodisk fasta – då går du ner i vikt snabbt.

     

    Våra största misstag
    Det störta misstaget många gör är att de inte har tänkt igenom hälsoförändringen ordentligt och därför inte har gjort en bra plan.

    Ha ett styrelsemöte med dig själv och tänk igenom vad du vill förändra och vilket mål du ska ha.
    Anledningen är kanske främst att du vill gå ner i vikt men tänk igenom alla andra fördelar en hälsoförändring kan ge. Du blir piggare, får mer energi, blir inte sötsugen, får bättre mage, bättre sömn med mera.

    Det motiverar och ger dig fler anledningar att hålla ditt löfte. Följ ett strikt kostprogram men tillåt dig att unna dig vad du vill på till exempel lördagen och ät då inte med dåligt samvete.
    Om året har 365 dagar kanske ditt nyårslöfte blir att vara hälsosam 300 dagar och att njuta 65.



    I boken 66 day challenge – kom i ditt livs form (The book affair)ger Ulrika Davidsson dig fler goda råd, recept och kostscheman som hjälper dig på vägen mot ett mer hälsosamt liv.

  • Få hemmetsjournal.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!