• Få hemmetsjournal.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • 8 goda skäl att ta cykeln i vår

    Vill du komma igång med att motionera, förbättra din hälsa och kanske bli av med några överflödiga kilon? Då ska du överväga att byta fyra hjul mot två.

    8 goda skäl att  ta cykeln i vår

    1. DU SKYDDAR HJÄRTAT

    Under en cykeltur får såväl hjärtat som blodkärlen, ja hela blodomloppet arbet för att kunna leverera tillräckligt med syre till musklerna. Cykling sänker både blodtrycket, kolesterolet och blodsockret och medverkar även till att tunna ut blodet så det flyter lättare i ådrorna och därmed reduceras risken för blodproppar. Studier visar att personer som cyklar till jobbet har 30 procentslägre dödlighet i hjärtsjukdomar.

     

    2. DU MINSKAR DIABETESRISKEN


    När det gäller att förebygga diabetes typ 2 har ingen medicin visat sig lika verksam som fysisk aktivitet och diet. Enligt amerikanska undersökningar kan regelbunden motion och viktnedgång nästan halvera risken för att utveckla diabetes typ 2. När du cyklar eller motionerar på annat sätt blir musklerna nämligen bättre på att använda sockret i blodet samtidigt som sockerupptaget i musklerna ökar.

     

    3. DU SKYDDAR DIG MOT DEMENS

    När du cyklar och använder kroppens många muskler ökar du inte bara blodflödet till kroppen utan
    även till hjärnan. På så sätt förs mer syre till hjärnan och det stimulerar bland annat koncentrations- och inlärningsförmågan och stärker minnet. Undersökningar visar dessutom att regelbunden motion även kan sakta ner åldringsprocessen i hjärnan och skydda mot demens.

     

    4. DU MINSKAR STRESSEN


    En cykeltur i det fria medverkar till att ge hjärnan ro. Den friska luften har en lugnande inverkan på hela nervsystemet och avleder din uppmärksamhet så att du snabbare hamnar i ett icke stressat
    tillstånd. Cyklar du regelbundet kan du samtidigt öka din tolerans för stress så du är bättre rustad för
    att klara en hektisk vardag.

     

    5. DU FÅR EN EFFEKTIV FETTFÖRBRÄNNING

    Cykling minskar risken för övervikt. När du cyklar sätts de flesta av kroppens muskler i arbete och ju högre intensitet du cyklar med, desto mer ökar din förbränning. Som tumregel förbränner du mellan
    125–150 kalorier genom att cykla en halvtimme i lugnt
    tempo. Det motsvarar ett glas rödvin eller en liten kaka.

     

    6. DU FÖREBYGGER CANCER

    Ett av 100 cancerfall beror på för lite motion. Genom att vara mer aktiv kan du reducera din risk att få
    hela 13 olika cancerformer, enligt den senaste forskningen. Cykling sätter fart på fettförbränningen och
    medverkar till att hålla vikten stabil. Detta minskar risken för att det utsöndras stora mängder insulin och
    könshormoner i blodet som kan skapa ett cancerframkallande kroniskt inflammationstillstånd.

     

    7. DET ÄR SKONSAMT MEN EFFEKTIVT

    Cykling är en väldigt skonsam motionsform som inte belastar kroppens leder, muskler och senor alls lika mycket som vid till exempel löpning. Om du inte har motionerat särskilt mycket förut, är väldigt överviktig eller om du lider av exempelvis knäproblem är cykling ett klokt förstahandsval när det kommer till träning.

     

    8. DU MINSKAR SMÄRTA

    När du cyklar och är fysiskt aktiv sätter du igång olika processer i kroppen. Bland annat ökar utsöndringen av en mängd viktiga hormoner, bland annat endorfin som är kroppens egen smärtstillande
    medicin – tre gånger mer effektiv än morfin. Framför allt motion ute i det fria ökar endorfinutsöndringen.

     

     

  • Få hemmetsjournal.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!