• Få hemmetsjournal.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • 5 vanliga frågor om Swish

    Hemmets Journals teknikskola har varit mycket uppskattad. Vi har fått mejl, brev och samtal från er läsare som vill veta mer. Här svarar experten Marcus Daving på de vanligaste frågorna om Swish.

    5 vanliga frågor om Swish

    1. Vad händer med Swish om jag byter mobilnummer?

    – Då måste du avsluta kopplingen till ditt gamla nummer via internetbanken. Du kan också kontakta din bank och be dem hjälpa dig med detta. Sedan måste du aktivera Swish-appen igen och uppdatera med rätt information. Du aktiverar Swish igen genom att öppna appen och sedan ansluta tjänsten till ditt nya mobilnummer.

    2. Kan jag swisha när jag är utomlands?

    – Det går bra. Det enda du behöver är en internetanslutning.

    3. Hur får jag tillbaka pengarna om jag råkar swisha till fel mobilnummer?

    – Det allra bästa – och enklaste – är förstås att kontakta personen du skickade pengarna till och be att få tillbaka dem. Om det inte fungerar är nästa steg att kontakta banken och be dem hjälpa dig. Gör det så fort som möjligt! Om du på något sätt blivit lurad att skicka pengar till fel person kan det handla om bedrägeri. Du ska då vända dig till polisen.

    4. Går det att swisha till utländska telefonnummer?

    – Så länge personen finns som möjlig mottagare i Swish-appen går det att swisha till ett utländskt telefonnummer. Det förutsätter att personen i fråga har en svensk bank, eftersom Swish än så länge bara finns i Sverige.

    5. Kan jag använda mitt jobbmobil-nummer till Swish?

    – Det går bra. Då måste bara se till att du – utöver Swish-appen – har ditt mobila bank-id installerat på telefonen.

  • Få hemmetsjournal.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!