Full rulle i Egmonts egen tomteverkstad!

För fjärde året i rad skänkte Hemmets Journals ägare Egmont julklappar till fattiga och utsatta barn i Sverige. Närmare 1 500 spel, pussel och gosedjur från egna varumärket Kärnan delades ut i samarbete med Stadsmissionen i Skåne och Stockholm.

Den årliga inslagningen av julklappar har blivit en kär tradition på Egmont Publishing i Sverige. I år hölls evenemanget i slutet av november när företagens anställda samlades i Malmö respektive Stockholm för paketinslagningen.

– Vi kopplar upp oss på storbildsskärmar för att vi ska kunna se varandra och därigenom tydliggöra att det här är något vi gör gemensamt. Vi brukar vara ett 50-tal personer från kontoret här i Malmö och ungefär lika många i Stockholm som deltar i julklappsinslagningen, säger Jonas Lidheimer, PR- och informationschef på Egmont Publishing.

Initiativet till julhjälpen togs av Egmonts personal för fyra år sedan för att man ville göra något för socialt utsatta och fattiga barn här i Sverige.

I Danmark och Norge finns redan liknande projekt. Mediekoncernen Egmont ägs nämligen av en stiftelse som varje år delar ut en viss andel av vinsten till välgörande ändamål för barn.

– Men eftersom stiftelsen har sitt säte i Danmark har pengarna främst gått till olika organisationer och projekt i Danmark och Norge, till exempel Röda Korset och Rädda Barnen, säger Jonas Lidheimer.

 

Full rulle i Egmonts egen tomteverkstad!
Ett långt konferensbord med spel, pussel, böcker och mycket annat skulle Jonas Lidheimer och hans kollegor slå in.

Egmontfonden skänker årligen omkring 120 miljoner kronor till olika projekt för utsatta barn. I år har fokus legat på barn med dyslexi och hur man på olika sätt kan hjälpa dem.

– Vi kände att vi ville göra något för barn här i Sverige också och då kom tanken på julklappsutdelningen. Vi har ju många produkter som riktar sig till barn och som är lämpliga som julklappar. Det märktes omedelbart ett stort intresse från våra medarbetare, säger Jonas Lidheimer.

Julklapparna består av olika produkter från Egmonts eget varumärke Kärnan, som till exempel pussel, aktivitetsböcker och spel.

– Första året vi skänkte julklappar sammanföll det med den stora flyktingvågen till Sverige hösten 2015.

Det året skänkte vi mycket julklappar till olika flyktingboenden, berättar Jonas Lidheimer.

De senaste två åren har Egmont samarbetat med Skånes och Stockholms Stadsmission och julklappspaketen delas ut till barn i samband med olika julfirande för behövande som de arrangerar.

– I våra verksamheter möter vi många barn och ungdomar som lever i utsatthet. Egmonts stöd och engagemang betyder mycket för oss, säger Nicole Lindstrand, marknadskoordinator på Skånes Stadsmission.

Full rulle i Egmonts egen tomteverkstad!
Ett gäng glada medarbetare på Hemmets Journal deltog med liv och lust: reportagechef Louise Lindgreen, korsordsredaktör Maria Öhrn, fackredaktör Ingela Wärle och Liz Lang som jobbar på ekonomiavdelningen.

Under årets julklappsinslagning, som hölls en torsdagseftermiddag i slutet av november, tog flertalet av Egmonts medarbetare en paus från sina ordinarie arbetsuppgifter för att istället ägna sig åt att slå in julklappar.

Samtidigt samlades de i Malmö respektive Stockholm och via storbildskärmar kunde de heja på varandra och följa varandras arbete.

En av dem som gick runt och valde bland spelen, pusslen och alla de andra föremålen som låg uppdukade på ett stort bord i ett konferensrum i Malmö var Hemmets Journals chefredaktör Håkan Ström.

– Det är tredje året jag har möjlighet att vara med och slå in julklappar och det känns mycket bra, säger han. Det är fint att Egmont inte bara tjänar pengar på produkter som riktar sig till barn utan även kan glädja dem som har det svårt genom att skänka dem som julklappar.

Julklapparna delas in i tre kategorier beroende på hur gamla barnen är som ska få dem. De allra minsta, de upp till tre år, får i huvudsak gosedjur medan barnen i den äldsta kategorin, de från 7 år upp till 13, får böcker och spel.

– Vi har olika omslag på julklapparna beroende på vilken ålderskategori de riktar sig till och vi delar sedan upp dem i olika säckar, berättar Jonas Lidheimer.

Full rulle i Egmonts egen tomteverkstad!
Maria Lundström, Malin Gavelin, Irene Kramer och Veronica Trajkovski Malheden med säckarna med julklappar. I bakgrunden storbildskärmen med Egmonts personal i Stockholm.

Vid årets paketinslagning blev det snabbt full aktivitet runt de olika borden i personalmatsalen i Malmö. Två av dem som med van hand slog in paket var Katarina Oldenburg och Marie Jörnhagen.

– Jag jobbar med Kärnans spel och därför känns det extra bra att få slå in några av dem som julklappar. Jag blev riktigt rörd när jag hörde vilka som kommer att få julklapparna, säger Marie.

Hon får medhåll av Katarina som bland annat jobbar med tidningen Min Häst.

– Jag blir riktigt lycklig av det här. Det känns fantastiskt bra.

Hemmets Journals insändarredaktör Birgitta Ohlsson har också varit med och slagit in julklappar till Egmonts Julhjälp varje år ända sedan starten.

– Det känns bra att få göra det här. När jag slår in paketen tänker jag på barnen som får öppna dem. Vi har efter varje år fått information från Stadsmissionen om hur det gått, men det hade varit kul att se barnens glädje, säger hon.

 

Hemmets Journal ägs av en stiftelse

Hemmets Journal är en del av det svenska förlaget Egmont Publishing som ingår i den nordiska mediekoncernen Egmont.

Egmont äger bl a Nordisk Film, norska TV2, och flera stora nordiska bokförlag. I Sverige är Egmont främst känt för sina tidningar, bl a Kalle & Co, Bamse, Vagabond och Hus & Hem.

När Egmonts grundare Egmont H Petersen dog 1913 omvandlades hans företag till en förvärvsdrivande stiftelse. Eftersom han själv växt upp under fattiga förhållanden bestämde han att en del av företagens överskott skulle gå till allmännyttiga ändamål och välgörenhet.

Här kan du läsa mer om Egmontfonden (på danska): https://www.egmontfonden.dk/

Scroll to Top