• Få hemmetsjournal.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Så blir du kvitt sötsuget!

    Suget efter sötsaker är medfött hos oss människor. Under vår uppväxt blir den söta smaken ofta förknippad med trygghet, glädje och belöning – men också problem. För vi vet ju att vi inte borde.

    Så blir du kvitt sötsuget!

    1 Öka nivån av serotonin
    Vår hjärna reagerar på olika signalsubstanser som kroppen producerar utifrån maten vi äter. När vi äter rena, hälsosamma råvaror kan hjärnan njuta av det upplyftande ämnet serotonin.

    Serotonin styr bland annat aptiten och hur vi upplever smärta. Båda dessa känslor påverkar hur sugen du är på socker och sötsaker. Serotonin bildas av aminosyran tryptofan som bland annat bananer innehåller mycket av.

    Vid depressioner är hjärnans innehåll av serotonin betydligt lägre. Undersökningar visar att hjärnans innehåll av serotonin ökar lite efter intag av tryptofan. Andra bra källor till tryptofan är kalkon, fisk, ost, tofu, nötter och frön.

     

     

     

    2 Ät mindre av något annat
    En grupp forskare har lanserat en teori om att det är könshormonerna som sätter i gång en månatlig obalans hos kvinnor och att man blir speciellt insulinkänslig precis före menstruationen.

    Det skulle även betyda att kroppen lätt får ett för lågt blodsocker och att man kompenserar detta genom att äta sötsaker. En studie visar att även om kvinnor ofta har ett större sug efter kolhydrater precis före mensen, så är insulinkänsligheten stabil genom hela månadscykeln.

    Det visade sig också att även om kvinnorna åt mer kolhydrater innan de fick mens så var kaloriintaget genom hela perioden stabilt. Med andra ord: de åt mindre av något annat.

     

    3 Ät dessert
    Har du slutat med att äta efterrätt på vardagarna? Att regelbundet avrunda måltiden med något sött har mer eller mindre försvunnit. Och vad gör vi i stället?

    Jo, vi genomsöker godisskåpet eller kakburken lite senare på kvällen. Vi människor blir nämligen inte tillräckligt tillfredsställda om inte alla grundsmakerna finns i en måltid – sött, salt, surt, bittert och umami. Denna otillfredsställelse finns i det undermedvetna.

    Och eftersom de flesta middagsrätter inte innehåller något sött, krävs det något sött efteråt. Torkad frukt utan tillsatt socker, färska bär och färsk frukt är exempel på sunda, söta saker som du gärna kan avrunda måltiden med. En liten skål är tillräckligt.

    4 Sött utan kalorier
    Koka dig en kopp te. Sötsuget är ofta bara ett sug efter något att äta eller hålla på med och då kan en kopp te hjälpa. Häll gärna i lite mjölk och en halv tesked honung.

    Te med pepparmynta eller andra örter kan också göra susen. Kryddiga örtteer är söta i sig själva och innehåller inga tillsatser av något slag. Ett annat kalorifattigt trick är att borsta tänderna. Då smakar inte godsakerna lika gott. Du kan också ta en sockerfri pastill eller ett tuggummi.

    5 Få i dig tillräckligt med krom
    Krom är ett mineralämne som är nödvändigt för normal omsättning av kolhydrater och fett. Krom hjälper hormonet insulin att reglera sockernivån i blodet. Ett stabilt blodsocker ger mindre sötsug och indirekt kan vi se att krom därför minskar sötsuget.

    De bästa källorna till krom är grovt mjöl, grovt korn och kött. Vitt mjöl, ris, socker, frukt och grönsaker innehåller ytterst lite krom. Brist på krom är sällsynt, men kan förekomma hos dem som äter lite eller som bara äter vitt bröd, vitt ris och så vidare.

  • Få hemmetsjournal.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!