Så handlar du – steg för steg
1.
Sök den vara du vill ha. Vare sig du vill köpa kläder, tågbiljetter eller CD-skivor, måste du först vara noggrann med att kolla så att artikeln verkligen stämmer överens med det du är ute efter. Ibland finns finstilta uppgifter, där man kan få mer fakta om varan, dess innehåll, utförande, storlek etc.2. Välj varan genom att klicka på “lägg i kundvagn”, “lägg i varukorgen” eller helt enkelt en varukorgsymbol.
3. När du är klar med urvalet, klicka på “gå till kassan” eller “betala”. Då ser du hur många varor du valt, och hur mycket de kostar.
4. Fyll i dina kunduppgifter. Detta är ofta namn, adress och telefonnummer. Vissa nätbutiker vill dessutom att du väljer ett användarnamn och lösenord.
5. Välj betalsätt (oftast kortbetalning eller faktura) och eventuellt leveranssätt. Om du valt kortbetalning måste du fylla i vilken typ av kontokort du har, kontokortsnummer, giltighetstid på kortet samt CVV-koden, de tre sista siffrorna av numret som står på kortets baksida.
6. Kontrollera att allt stämmer och genomför köpet genom att trycka på “bekräfta” eller “utför”.
En del människor är oroliga – framför allt att behöva lämna ut kontonummer på internet. Med tanke på hur många varor och tjänster som varje dag byter ägare via nätet, är det dock ovanligt att kunderna blir lurade. Ändå finns det olika sätt att skydda sina uppgifter, exempelvis:
*Direktbetalning.
I vissa nätbutiker kan kunden, i samband med betalningen, gå direkt till sin banks hemsida, logga in på sitt konto, utföra betalningen och logga ut igen. På så sätt slipper kunden uppge sina kontouppgifter på nätbutikens hemsida.
Om du använder ett vanligt kontokort dras pengarna direkt från ditt bankkonto. Att i stället betala med kreditkort innebär att man lånar en summa pengar som man betalar tillbaka i efterhand. Om problem uppstår i samband med köpet, eller om du råkar ut för nätbedragare, omfattas du av konsumentkreditlagen och kan vända dig till kreditgivaren för att få pengarna tillbaka.
Swedbank erbjuder sina kunder ett så kallat e-kort, där man får ett unikt e-nummer varje gång man ska handla på nätet. Det är bara bankens säkerhetssystem som kan koppla samman numret med ditt ordinarie kort.
Om du i efterhand upptäcker att ditt kontonummer missbrukats kan du reklamera detta till din bank. I regel gör banken en undersökning och ersätter sedan förlorat belopp.
*Att du oftast kan få mer matnyttig information under fliken “köpvillkor”. Där hittar du detaljerade uppgifter om leveranser, betalning och ångerrätt.
*Att du har två veckors ångerrätt om du handlar från ett svenskt företag.
Några nättips
Böcker hör till de populäraste varorna inom näthandeln. På följande internetsidor kan du söka och beställa böcker:
www.vitvarumaklarna.se
www.onoff.com
www.siba.se
www.hm.com
www.lindex.se
www.stadium.se
www.ellos.se
www.laredoute.se
www.halens.se
www.flygtorget.se
www.mytravel.com
www.mrjet.se
www.ginza.se
www.discshop.se
www.cd-wow.se
www.pricerunner.se
www.kelkoo.se
www.prisjakt.se
Handel med privatpersoner
www.blocket.se
kopochsalj.eniro.se
www.tradera.se
www.e-bay.com
Tänk på….
Att de flesta bedrägerierna sker i handeln mellan privatpersoner. Här gäller inte den vanliga konsumenträtten. Därför är det viktigt att vara extra uppmärksam, och begära fakta om säljarens fullständiga namn, adress och telefonnummer.
Om du inte har möjlighet att överlämna pengarna personligen till köparen, och inte vill lämna ut ditt kontonummer till en okänd person, kan du föra över pengar via så kallad betaltjänst. På Blocket kan man använda det så kallade Internetgirot. På Tradera tipsar man om PayPal och Payson.
http://www.konsumenteuropa.se/mallar/sv/forstasida_lista1.asp?lngCategoryId=1342