Be att få betala det lägsta priset

Ett extrapris inne i butiken, men ett högre i kassan. Känner du igen problemet? En av fyra upptäcker mer än en gång i månaden att priset inte stämmer.

Vad säger lagen?

  • Du har inte rätt att kräva att få betala det pris som står på hyllkanten om butiken hävdar att det är fel pris.
  • Det är först när du står framme i kassan som avtalet blir bindande.
  • Men det innebär inte att butikerna får göra som de vill.
  • Ett högre pris i kassan räknas som vilseledande marknadsföring.
  • Kom ihåg att du som kund alltid har rätt att ångra ditt köp.

Be att få betala det lägsta priset
Clementinerna blev dubbelt så dyra när de plötsligt förvandlades till apelsiner i kassan.

Lockvaran spanska tomater går in som dyra kvisttomater.

Tre tetror med vita bönor, som ska kosta en tjuga på kampanj, kostar sitt normala styckpris på 8:95.
Och clementinerna för kilopriset 12:90 förvandlas plötsligt till apelsiner för 25:90 när de har passerat kassan.

Exemplen är bara några som dyker upp under en kafferast på redaktionen. Och när vi frågade besökarna på www.icakuriren.se

– “Hur ofta händer det att priset skiljer sig i kassan mot det angivna i butiken?” – svarade hela 23 procent: “Ja, det händer mer än en gång i månaden” och 61 procent: “Ja, det har hänt någon gång” medan 16 procent svarade att de inte brukar kolla sina kvitton.
Oavsett om felet beror på att kassapersonalen slår in fel pris eller priset är felaktigt inprogrammerat, är det lätt att känna sig lurad.

Vi frågade några matkedjor hur de kompenserar kunder som upptäcker att priset i affären skiljer sig mot priset på kvittot.

Här är svaren vi fick.
Netto: Kunden får handla för det billigare alternativet, förutsatt att det inte skulle vara ett uppenbart fel, såsom tv-apparat för 10 kr i stället för 1 000 kr.
ICA: Kunden får mellanskillnaden, men även 25 kronor som tack, gäller endast inprogrammerade priser.
Coop: Ingen generell policy.

Felet ska lösas i butiken på bästa sätt för kunden.
Lidl: Kunderna får tillbaka mellanskillnaden, då det är prislappen som gäller.
Willys: Ingen generell policy, men utgångspunkten är att kunden ska bli nöjd i alla lägen.
Hemköp: Kunden får det billigaste priset och det justeras av kassören. Varje butik bestämmer själv om/vilken kompensation som ges.
Sabis: Kompenserar den summan som kunden felaktigt fått betala och ber om ursäkt. Inte sällan då med plåster på såren.

Bli prenumerant

Icakuriren är din självklara vän i vardagen. Veckans måltider, stöket i hallen, och människors livserfarenheter ligger oss varmt om hjärtat.
Som prenumerant på Icakuriren läser du tidningen gratis i appen FLIPP. Du kan börja läsa tidningen i FLIPP direkt efter ditt köp.

Börja prenumerera på Icakuriren idag.

Scroll to Top