Ving vägrade godta avbokningen

Ving krävde att avbokningen av Mallorcaresan skulle göras av Jörgen som huvud­bokare, trots att han låg medvetslös på sjukhus.

Ving vägrade godta avbokningen
Ving vägrade avboka resa
Ving krävde att avbokningen av Mallorcaresan skulle göras av Jörgen som huvud­bokare, trots att han låg medvetslös på sjukhus.

Elsie och Jörgen från Stockholm var på semester på Franska rivieran, då Jörgen en eftermiddag hittades livlös i havet. Två badvakter och en läkare räddade livet på Jörgen som fördes till sjukhus, där han sövdes ner eftersom lungorna var svårt skadade.
Mitt i kaoset kommer Elsie på att hon måste kontakta Ving för att avboka en planerad resa till Mallorca. Hon passar samtidigt på att fråga om Ving behöver några dokument eller intyg. Hon hänvisar också till SOS Alarm i Köpenhamn, som intygar att Jörgen är under intensivvård.
Ving kontaktar Elsie och bekräftar att resan är avbokad och att företaget nu kommer att betala tillbaka 50 procent av resans pris, men inte hela summan eftersom paret inte hade tecknat Vings av- och ombokningsförsäkring.

Nytt besked
En stund senare får Elsie ett nytt besked från Vingresor som beklagar olyckan, men meddelar att paret inte kan få tillbaka några pengar överhuvudtaget då det endast är Jörgen, som huvudbokare, som kan avboka resan.
Två dagar före avresan får Elsie mejl om att Ving själva har avbokat resan – utan att hon och hennes man skulle få några pengar tillbaka.
Nu kunde alltså Ving sälja parets redan betalda resa en gång till, om än till rabatterat pris!
När Icakuriren kontaktar Ving hävdar informationschef Magdalena Öhrn att Ving följt sina rutiner. Hon menar också att Ving borde ha fått in ett läkarintyg, som styrkte SOS alarms uppgifter.

Efterhandskonstruktion
Parets dotter Susanna menar att det är en efterhandskonstruktion:
– Ving bad aldrig om något sjukintyg trots att vi faktiskt frågade om just detta.
Ving står fast vid sin uppfattning om att ingen annan än huvudresenären kan avboka en resa, men backar ändå.
– Vi borde ha godtagit den muntliga bekräftelsen från SOS och avbokat resan. Här har vi gjort fel, säger Magdalena Öhrn.
Elsie och Jörgen får nu tillbaka hälften av resans pris.

Men pengar är långt ifrån allt. Familjen gläds över att Jörgen har återhämtat sig väl efter den dramatiska olyckan. Han och hustrun Elsie ser fram emot att kunna göra en annan resa framåt våren. De har ännu inte bestämt med vilken researrangör.

Bli prenumerant

Icakuriren är din självklara vän i vardagen. Veckans måltider, stöket i hallen, och människors livserfarenheter ligger oss varmt om hjärtat.
Som prenumerant på Icakuriren läser du tidningen gratis i appen FLIPP. Du kan börja läsa tidningen i FLIPP direkt efter ditt köp.

Börja prenumerera på Icakuriren idag.

Scroll to Top