Betalar du för mycket för mobilen?

Dags att byta ut din gamla mobil? Då är det läge att se över var du får bästa avtalet för dina behov. Vi ger oss in i djungeln av operatörer, priser och tjänster. Läs bästa valen för fyra telefontyper.

abonnemang eller kontantkort?

Fördelar med abonnemang:

  • Mobiltelefon ingår ofta mot en förhöjd månadsavgift. Kontrollera vad totalkostnaden blir (för hela bindningstiden).
  • Fungerar bra utomlands om din svenska operatör har ett så kallat roamingavtal med den utländska operatören och om det finns täckning i det specifika landet.

Nackdelar med abonnemang:

  • Du är bunden till operatören med bindningstid och/eller uppsägningstid.

Fördelar med kontantkort:

  • Med kontantkort har du kostnadskontroll. Du kan inte ringa för mer än vad värdebeviset medger. Om du ringer väldigt lite är det bra om korten inte har minimidebitering.
  • Inga bindningstider eller uppsägningstider.

Nackdelar med kontantkort:

  • Mobilen kostar mycket mer än med abonnemang.
  • Alla kontantkort fungerar inte i utlandet.

Bra informationskällor:

  • Post- och telestyrelsens sajt www.pts.se
  • Konsumenternas tele-, tv- och internetbyrå på www.ktib.se
  • www.fairshopping.se där du kan hitta klagomål från konsumenter bland annat på mobil­operatörer och läsa deras svar.

Hur mycket och när ringer du? Skickar du ofta SMS och MMS? Surfar du på internet med mobilen?
Om du har bra svar på de frågorna har du en god chans att hitta rätt mobiloperatör och bästa avtal.
Gå bara in på telepriskollen.se och gör din egen beräkning. Där finns allt om startavgifter, samtalskostnader, bindningstider, täckningskartor – och en massa fin­stilt som det gäller att ha koll på.

Det låter lätt men i själva verket är det en snårskog du ska tränga igenom. Räkna med att ägna några timmar framför datorn om du vill göra jobbet grundligt.
Om du redan har ett mobil­abonnemang så har du den information du behöver på de senaste fakturorna. Där ser du dina telefonvanor svart på vitt. Det är en bra utgångspunkt när du gör dina beräkningar och jämförelser.
Fundera också över om du kommer att ändra dina vanor framöver. Kanske tänker du börja surfa från mobilen eller ringa mer utomlands.
Om du haft en mobil med kontantkort har du inte samma koll på hur du ringt. Då får du göra en bedömning av vilka telefonvanor du har.
När du tycker att du börjar få koll på vad du vill ha är det viktigt att ta några steg till in i vegetationen:
Jämför de olika mobilnätens täckning. Kartor finns på operatörernas webbsidor. Be att få testa mobilen under en period så att den fungerar bra på ställen som du ofta vill ringa ifrån. Fråga grannar vilka erfarenheter de har av olika operatörer!

Vilken startavgift har operatören och vilken månadsavgift?
Tillkommer fakturakostnad? Autogiro erbjuds alltid, men om du vill ha en pappersfaktura kan det kosta 25 kr per gång.
Om ni ringer mycket till varand­ra inom familjen eller ett kompisgäng är det oftast billigare att ha samma operatör. Det går att pricka in i beräkningsmodellen vilka nät man ringer oftast till.
Kolla vilket debiteringsintervall som operatören använder. De flesta tar ut ny avgift så snart en ny minut påbörjas. Några få har sekunddebitering. Det påverkar räkningen mer än du tror! Likaså öppningsavgiften per samtal.
Om du ska surfa mycket: Sök efter ett fastprisavtal, då riskerar du inte obehagliga överraskningar när det är dags att betala fakturan.
Kolla tillgängligheten hos operatörens kundtjänst genom att ringa och skicka e-post med frågor om avtalen.
När du tecknar ett abonnemang är operatören skyldig att avgiftsfritt erbjuda två spärrtjänster för hur du kan ringa. Det kan vara bra om ni är flera som kan ringa från samma mobil.
Med en samtalsspärr kan man bestämma vilka typer av samtal som inte kan ringas. Det kan gälla vissa specifika nummer, utlandssamtal eller betalsamtal till exempel.
En kreditspärr sätter en gräns för hur mycket du kan ringa för.
Kreditgränsens belopp kan du själv bestämma (ofta har operatören ett antal förbestämda beloppsgränser som kunden kan välja mellan).

De här två spärrarna gäller telefonitjänster, inte datatrafik. Och det är just vid till exempel uppkoppling till internet på utlandsresan som de största riskerna finns för mycket stora fakturor.
Sedan bara en månad finns en ny spärrfunktion som gäller inom EU-länderna. Den innebär att du ska få ett meddelande om den använda summan närmar sig 50 euro per månad (ca 500 kronor).
Fram till den 1 juli måste du själv aktivt välja den spärren, men från 1 juli blir den automatisk.
Kontrollera detaljer kring spärrens funktion med din operatör. Det har visat sig att operatörerna har problem med att få denna spärr på plats.

Bli prenumerant

Icakuriren är din självklara vän i vardagen. Veckans måltider, stöket i hallen, och människors livserfarenheter ligger oss varmt om hjärtat.
Som prenumerant på Icakuriren läser du tidningen gratis i appen FLIPP. Du kan börja läsa tidningen i FLIPP direkt efter ditt köp.

Börja prenumerera på Icakuriren idag.

Scroll to Top