Icakuriren tipsar inför båtköpet

Drömmer du om att semestra till sjöss? Icakuriren ger dig tipsen inför båtköpet så du slipper gå på grund.

Båtliv i siffror

  • 1 000 båtklubbar finns det i landet.
  • 1 500 fritidsbåtshamnar har Sverige.
  • 70 500 båtar såldes 2006–2009.
  • 4,75 miljarder kronor köper svenskar båtar för årligen.

Nyttiga länkar

  • www.besiktningsmannen.org
  • www.batutbildningar.se
  • www.larmtjanst.se
  • www.svensktbatregister.se
  • www.transportstyrelsen.se

Icakuriren tipsar inför båtköpet
Foto: Erika Stenlund/Scanpix
Icakuriren tipsar inför båtköpet
Foto: Erika Stenlund/Scanpix

Sol, vind och ljudet av vatten som kluckar mot skrovet. Det är svensk sommar när den är som bäst. För många är det livskvalitet att hissa segel eller dra i gång båtmotorn och styra mot skär och kobbar.
Men hur vet jag vilken typ av båt som passar just mig och min familj?
– De flesta känner om de är en seglare i själen eller om de är en motorbåtsmänniska, säger Conny Zetterberg, auktoriserad båtbesiktningsman med lång erfarenhet inom båt- och varvsbranschen.
Sverige är ett av världens fritidsbåtstätaste länder. Det kan bero på att vi har en av världens största skärgårdar med 60 000 öar och dessutom 95 000 farbara insjöar.

Drygt 17 procent av alla vuxna svenskar säger sig ha tillgång till båt. Än fler drömmer om att köpa en egen båt och få kasta loss när semestern närmar sig.
En båt kan vara såväl en lyx­kryssare som en liten gisten eka men statistiken visar att var femte båt i landet är en ruffad motor- eller segelbåt som man kan övernatta i.
Här ger Conny Zetterberg tips och råd om vad du ska tänka på när du ska köpa din första båt.

Det första man ska fundera på är hur man tror att man kommer att använda båten och vilka behov och önskemål man har. Och inte minst – vad man har råd med.
– Ska du åka vattenskidor efter båten eller fiska? Ska du ta dig långt ut till öar och bada eller bara njuta av sommaren på sjön?
Hur stor båt du ska välja beror också på om du vill kunna sova över, resa långt och hur många som ska få plats ombord.
Ta tid på dig och jämför olika båtar tills du vet vilken typ av båt det är du söker.

Nästa stora fråga är: ny eller begagnad? En ny båt sjunker i pris men är ändå en hyfsat säker investering. Den sjunker inte lika snabbt i värde som en bil.
– Det kan vara säkrare att köpa en ny båt, men du får mer båt för pengarna om du köper en begagnad, säger Conny Zetterberg.
En ny motorbåt på sex meter kostar i dag runt en miljon kronor. Därför väljer de flesta en begagnad båt första gången.
– En bra begagnad bruksbåt i aluminium med pentry och kojer, sex meter i storlek, kostar mellan 200 000 och 300 000 kronor.

Tänk på det här innan du köper din drömbåt

Provkör alltid!

  • Regel nummer ett – provkör alltid båten innan du bestämmer dig.
  • Kontrollera hur den går i sjön och om den går så snabbt som ägaren säger.
  • Fråga hur motorn är skött. Har säljaren servat den själv eller lämnat in den för service?
  • Fungerar allting för att sätta och reva segel?
  • Be om verifikation på allt som ägaren åtgärdat och reparerat på båten. Fråga om den varit med om någon olycka eller gått på grund. Be ägaren lista båtens brister. (Säljaren har laglig skyldighet att upplysa dig om allt som rör båten.)
  • Be om att få uppgifter på tidigare ägare så att du kan kontakta denne, och begär alltid att få se originalkvittot.

Besiktning

  • Dagens båtar är avancerade tekniskt och om du inte är väldigt båtkunnig själv kan det löna sig att anlita en besiktningsman. En auktoriserad besiktningsman påpekar alla brister och fel båten har och går också igenom båtens dokumentation. Han kan också tala om vad det kommer att kosta att reparera och underhålla båten.
  • Att anlita en besiktningsman för en cirka sex meter lång båt kostar 3 000–4 000 kronor.

Kolla ägaren

  • Det säljs många stulna båtar. Visar det sig att båten du köpt var stulen är du tvungen att lämna tillbaka den till sin laglige ägare. Och trots att du handlade i god tro är möjligheterna mycket små för dig att få tillbaka slantarna. Kontrollera därför säljarens uppgifter noga och om denne har rätt att sälja båten. Notera hur ägaren rör sig i båten och hur van han är att hantera båten vid provkörningen.
  • Kolla säljarens identitet och mantalsskrivningsadress.
  • Kolla båtens försäkring och att båten är betald.
  • Skriv av skrov-id-numret och kontakta larmtjänst och sjöpolisen för att kontrollera att båten inte är anmäld stulen.

CE-märkt

  • Kontrollera att båten som du köper är CE-märkt, annars kan det stå dig dyrt i framtiden. Märket garanterar att båten uppfyller EU:s krav när det gäller hälsa, miljö och säkerhet. Säljaren ska kunna styrka det med handlingar. Det ska också finnas skyltar ombord som visar att den är CE-märkt. Det kan vara svårt och dyrt eller näst intill omöjligt att få båten CE-märkt i efterhand.

Dyrt att äga

  • En tumregel är att det kostar minst tio procent av båtens inköpspris per år att ha den, oavsett om du köper en ny eller begagnad båt. Du måste räkna med kostnader som försäkring, båtplats, motorservice, upptagning, vinterförvaring, kompletterande utrustning och bottenfärg. Fondera en slant till framtida reparationer och skador.

Vad säger lagen?

  • Köper du en begagnad båt av en privatperson har du sämre skydd än om du köper av ett företag. När du köper privat kan du som köpare komma överens om saker med säljaren som inte står i lagen. Det ställer större krav på dig som köpare och du kan endast undantagsvis reklamera. Får man problem med båten och inte kan komma överens med säljaren, kan man vända sig till tingsrätten. Det är dyrt och krångligt.
  • Köper du båt, ny eller begagnad, av ett företag har du bättre skydd. Om det är fel på båten har du som köpare rätt att i första hand få felet lagat, i andra hand ersättning eller prisavdrag och i tredje hand få pengarna tillbaka.

Båtlån

  • Flera banker erbjuder speciella båtlån. Det är vanligt att man då måste stå för 20 procent av kontantinsatsen själv för att få låna. Det billigaste är att ta ett bolån på bostaden.

Försäkring

  • Båtförsäkring är inte bara en försäkring utan består av flera olika delar som ansvar-, brand-, stöld- och transportskadeförsäkring. Priset varierar också beroende på var i landet båten ligger, hur stor den är, vilken självrisk du väljer och om du har förarbevis. Det är billigare att försäkra en segelbåt än en motorbåt. Det kan löna sig att jämföra olika försäkringar.

Båtplats

  • Även priset för en båtplats varierar mycket beroende av säsong, var i landet båten ligger och storleken på båten. En sommarplats för familjens fiskeeka kan kosta en tusenlapp. En båtplats i närheten av en storstad kostar 5 000–6 000 kronor per år för en normalstor båt.

Förarbevis

  • Det är alltid bra att ha ett förarbevis när man styr en båt. Men kör du båt som är större än 12 x 4 meter måste du ha ett så kallat kustskepparintyg. Det gäller alla typer av båtar och båda måtten måste överstigas. Intyget regleras av Nämnden för båtlivsutbildning, www.nfb.a.se.
  • Det finns ett förslag från regeringen om att införa ett obligatoriskt båtkörkort, men beslutet dröjer. Hittills har det inte haft någon betydelse vilken högsta fart båten har, men enligt förslaget måste även förare av en tio meter lång båt som gör 15 knop, liksom förare av motorbåtar med en högsta fart på mer än 30 knop, inneha ett båtkörkort.

 

Bli prenumerant

Icakuriren är din självklara vän i vardagen. Veckans måltider, stöket i hallen, och människors livserfarenheter ligger oss varmt om hjärtat.
Som prenumerant på Icakuriren läser du tidningen gratis i appen FLIPP. Du kan börja läsa tidningen i FLIPP direkt efter ditt köp.

Börja prenumerera på Icakuriren idag.

Scroll to Top