Hos Kavli blir majonnäs till välgörenhet

En god majonnäs är inte bara god i smaken – den kan också hjälpa utsatta barn. Kavli är mer än bara en livsmedelsproducent. Med produktion i Sverige och en stiftelse som varje år skänker över 100 miljoner till välgörenhet har man sitt hjärta i en hållbar framtid.

Hos Kavli blir majonnäs till välgörenhet
Anja Sundgren ansvarar för hållbarhetsfrågor på Kavli.

Att vara ett hållbart företag kan tyckas vara en självklarhet idag. Men långt ifrån alla låter det blir en del av ens DNA och också genomsyra hela organisationen.
Samtidigt som konsumenter blir alltmer upplysta och medvetna, och ställer krav därefter, har komplexa produktionskedjor uppstått vilket gör att livsmedelsindustrin står inför stora utmaningar för att lyckas vara en miljövänlig spelare.
– Vi arbetar med hållbarhet utifrån tre delar: Våra produkter, vår produktion och våra medarbetare berättar Anja Sundgren, som sedan fem år tillbaka ansvarar för det strategiska arbetet inom frågor som just kvalité och miljö. Ett ständigt pågående maskineri för att lyckas belysa de frågor som är viktiga för Kavli.

Men en hållbar affärsstrategi stannar inte vid arbetsbänken. I en värld i ständig förändring är förmågan att möta båda kunder och sin omvärld av största vikt för att lyckas på lång sikt. För Kavli, liksom de flesta andra bolag, startar och slutar det arbetet med produkter.
– Vi säljer och lever på våra produkter, därför är de viktiga. Men lika viktigt blir det då också att de är så klimatsmarta det bara går, och tillverkade av personer som arbetar under goda förhållanden och som mår bra, säger Anja Sundgren.

Läs mer hos Kavli

Hos Kavli blir majonnäs till välgörenhet

Minskad påverkan från plast

En del av Kavlis arbete idag handlar om att minimera matsvinn, genom att både ta tillvara på allt man kan under produktion men också genom att tillverka förpackningar som gör att konsumenten kommer åt hela produkten, och samtidig enkelt kan återsluta så att maten inte blir dålig. Även framställan av förpackningar är av största vikt.
– Vi har som mål att alla förpackningar ska kunna gå till materialåtervinning. Nu har vi en utmaning i att viss plast inte går att tas om hand helt. Vi har därför gått med i ett branschinitiativ (av Dagligvaruleverantörers Förbund) som kallas Plastinitiativet 2022, vilket i korthet innebär att inom fyra år ska alla förpackningar ska kunna materialåtervinnas.

Även produkterna är i ständig utvecklig för att bli alltmer miljövänliga. Ekologiska alternativ tillkommer i sortimentet och leverantörer av råvaror ses ständigt över genom bland annat fysiska besök, så kallade auditar.
– Om man tittar på till exempel majonnäs, som ju är en klassisk produkt som vi på Kavli tagit fram sedan 40-talet, finns mycket att ta hänsyn till inom hållbarhet; både i paketering, transport och råvaror. Vi har kommit långt genom till exempel vår tillverkning i Sverige, som minimerar transport och möjliggör en bra översyn över produktionskedjan. Vi använder oss också i stor utsträckning av råvaror från norden. I Kavli majonnäs har vi rapsolja och ägg från frigående höns med nordiskt ursprung. All senap som Kavli säljer görs i den egna fabriken i Eslöv, berättar Anja Sundgren.
Att ha kvar produktionen på hemmaplan i Sverige är viktigt, men också utmanande då många livsmedelsaktörer väljer att producera utanför Sverige. Vi ser att vi ändå har möjlighet att konkurrera prismässigt samtidigt som vi ger arbetstillfällen. Vi planerar att fortsätta så. 

Läs mer hos Kavli

Hos Kavli blir majonnäs till välgörenhet
Kavlis produkter tillverkas i de egna fabrikerna i Älvsjö och Eslöv. Foto: Kavli

Förutom fabriken i Eslöv finns ytterligare en belägen i Älvsjö, Stockholm. Här tillverkas allt ifrån mjukost till majonnäs.
Vi är idag totalt 225 anställda på Kavli i Sverige, där cirka hälften är produktionspersonal. På grund av det står hälsa och säkerhet högt upp bland prioriteringsområden.
– Hos oss på Kavli ska du kunna gå hem från jobbet i samma skick som du kom dit. Genom att proaktivt arbeta med riskhantering har vi lyckats halvera arbetsrelaterade skador från 2016 tll 2018.

Majonnäs blir till välgörenhet

Kavli är heller inte ett företag som alla andra när det kommer till bolagsform. Företaget ägs av en stiftelse vars syfte är att verksamhetens överskott ska gå till välgörande ändamål, via den så kallade Kavlifonden. Fonden stödjer projekt och initiativ med fokus på humanitära ändamål, forskning och kultur. Under år 2018 delades 138 miljoner kronor ut från Kavlifonden. En del av denna summa kan medarbetarna direkt påverka.
– Alla anställda på Kavli får nominera organisationer som ligger dem varmt om hjärtat. Utifrån det väljs ett antal organisationer ut som alla medarbetare sedan får rösta på. 
Förra året var varje medarbetares röst värd 15 558 kronor. Vi avslutar med en gala där anställda och organisationerna möts under gemensam utdelning. 
Det är härligt att få vara en del av det fina arbete som Kavli gör, avslutar Anja Sundgren.  

 

Äkta majonnäs

Kavlis majonnäs tillagas omsorgsfullt i Sverige med ägg från frigående höns och förstklassig rapsolja. Kavli äkta majonnäs förhöjer smaken på ett fantastiskt sätt och passar utmärkt till ägg, räkor, smörgåstårta, röror och såser. 
Användningsområdet för majonnäs är oändligt!

Goda recept hos Kavli

Bli prenumerant

Icakuriren är din självklara vän i vardagen. Veckans måltider, stöket i hallen, och människors livserfarenheter ligger oss varmt om hjärtat.
Som prenumerant på Icakuriren läser du tidningen gratis i appen FLIPP. Du kan börja läsa tidningen i FLIPP direkt efter ditt köp.

Börja prenumerera på Icakuriren idag.

Scroll to Top