• Få icakuriren.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Fråga dietisten: "Bör jag avstå glutenfri kost?"

    Icakurirens dietist svarar på dina frågor om kost och näring.

    Fråga dietisten: "Bör jag avstå glutenfri kost?"
    Foto: Istock

    Ställ dina frågor direkt till Icakurirens dietist Anna Hamilton här. Du kan också mejla experten.icakuriren@egmont.se eller skriva till "Fråga dietisten", Icakuriren, 169 91 Solna.

    Fråga: Jag har ofta hört att man inte på eget bevåg ska experimentera med glutenfri kost. Jag är jättenyfiken på varför man ger det rådet. Själv tror jag att jag kan vara glutenallergisk.

    Stort tack Heidi 

    Dietisten svarar: Att själv prova glutenfri kost utan någon undersökning kan maskera sjukdomen celiaki. Celiaki är en autoimmun sjukdom där ett visst glutenintag krävs för att kunna säkerställa diagnos. Vid celiaki förstörs tarmluddet av gluten, och följden blir ett ofta dåligt näringsupptag med viktnedgång, trötthet, depression och/eller magproblem som följd.

     Celiaki ger inte alltid dessa symtom, ibland inga alls. Behandlingen är strikt glutenfri kost, hela livet. Risken med att prova en glutenfri kost utan undersökning är att du kan gå runt med en oupptäckt celiaki där du vid varje eventuellt glutenintag förstör tarmluddet samt att tiden till diagnos förlängs.

     Har du magproblem ­rekommenderar jag dig starkt att via din läkare och ­vårdcentral initialt ta ett blodprov. Har du redan tagit bort ­gluten behöver du äta gluteninnehållande livsmedel några gånger i veckan i cirka 1–2 månader före prov­tagning.  

    Signaturen John vill byta ut kycklingen mot vegetariska proteinkällor. Foto: Björn Tesch

    Fråga: Jag tränar väldigt mycket och har ett ganska så stort behov av protein. Samtidigt försöker jag hitta alla anledningar till att gå över till en köttfri kost. Men jag har en fråga som håller mig tillbaka. Ponera att jag helt skulle byta ut kyckling mot sojaprotein (sojakorv/biff/färs). Skulle jag då få exakt samma effekt av träningen som om jag hade ätit bara kyckling? Som jag har förstått det är sojaprotein fullvärdigt. Finns det andra protein som är fullvärdiga? Jag vill alltså helst byta ut kyckling mot sojaprotein, men är rädd för att jag skulle förlora på min träning i långa loppet.

    John

    Dietisten svarar För bättre eller maxat träningsresultat krävs proteinintag över det generella proteinbehovet (0,8 gram/kg/kroppsvikt). Cirka 1,6–2 gram protein/kg/kroppsvikt verkar studier visa, tillsammans med ett i övrigt bra näringsintag. 

    Det går att få i sig dessa mängder med vegetarisk mat men kunskap krävs.

    Kött och fågel är förutom goda proteinkällor även källor till andra näringsämnen med bra tillgänglighet. Jämfört med sojafärs ger bröstfilé av kyckling per 100 gram färre kalorier, mer protein, mer B-vitaminer och selen. 

    Sojafärsen ger mer zink, magnesium, kalcium, järn och fiber men tillgängligheten kan vara sämre. 

    300 gram kycklingfilé eller 400 gram sojafärs krävs för cirka 70 g protein. Sojafärsen ger då dubbla mängden kalorier, samt inget eller mycket lägre intag av vissa B-vitaminer. 

    Att byta kyckling till bara sojafärs låter inte som en bra idé. Du behöver troligtvis variera med andra vegetabiliska proteinkällor (bönor, linser, nötter) och kanske även väl valda animaliska proteinkällor, som för miljön är bra alternativ, för maxat resultat. Träningsresultat är inte bara protein utan näringsämnen i balans, så läs på!

    När det gäller din fråga om fullvärdigt protein, så anses sojaprotein vara fullvärdigt (det vill säga alla essentiella aminosyror finns med i ade­kvata mängder). Jag har inte hittat några trovärdiga källor till att andra vegetabilier anses vara fullvärdiga. Därför nöjer jag mig med att dagsläget rekommendera olika vegetabiliska proteinkällor för deras kompletterande verkan, exempelvis spannmål och bönor.

  • Få icakuriren.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!