• Få icakuriren.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Här är julens godaste och nyttigaste nötter

    Ingen jul utan en skål med nötter och en rejäl nötknäckare till hands. Men vilka nötter ska jag välja? Här får du tips på goda och nyttiga julklassiker, några nytillskott och även en som du helst bör undvika.

    Här är julens godaste och nyttigaste nötter
    Rör om i nötskålen i jul och testa några nya sorter. Foto: iStock

    Många av oss kopplar nog ihop julen med att knäcka nötter. Ingen annan gång på året har man väl så mycket tid att sitta och pilla och kämpa med stenhårda skal för att komma åt den där lilla guldklimpen i mitten.

    De flesta av oss har nog en standardblandning i skålen som består av hassel- och valnötter som ibland kanske toppas med lite paranötter. Men idag finns det gott om nötsorter att välja mellan, såväl med som utan skal. Här kommer lite tips på hur du kan variera julens nötskål och förnya dig en smula och vi tittar även lite på vad för nyttigheter som döljer sig i nötterna. Men det finns också en nöttyp som du helt bör undvika.

    Hasselnöten är en riktig julklassiker. Foto: iStock

    Hasselnöt

    Nötskålens basvara. De är ganska lättknäckta men finns ju också att köpa färdigskalade för den som vill det. Innehåller gott om kalcium, som hjälper vårt nervsystem att leda impulser och bidrar till hålla benstomme och tänder starka och friska. I hasselnötter hittar vi också riktigt gott om E-vitamin, som bland annat hjälper till att motverka inflammationer och infektioner.

     

     

    Valnöten är även den en ofta förekommande gäst i julens nötskål. Foto: iStock

    Valnöt

    Ytterligare en klassiker i nötskålen. Den är dock egentligen ingen nöt utan kärnan i en stenfrukt. Kan ju köpas även utan skal om man är mer intressarad av smaken än själva knäckandet. Innehåller mycket fleromättat fett och Omega 3. Den är också proteinrik, 14,3 gram per 100 gram nötter och innehåller mycket järn. Järnbrist i kroppen kan ge trötthet och hjärtklappning. Det finns också saker som tyder på att järnbrist kan vara en bidragande orsak till rastlösa ben. 

     

     

    Stoppa i paranöten också så har du en klassisk jultrippel. Foto: iStock

    Paranöt

    Med paranöten är den klassiska nötskålen komplett. Inte heller detta är egentligen en nöt utan det vi äter är fröet från paranötsträdet, som växer i Amazonas djungler. Paranötterna kommer enbart från vilt växande träd och innehåller därför inte några bekämpningsmedel. Däremot så hade de under en period dåligt rykte då det tidigare ofta såldes mögliga nötter som innehöll giftet aflatoxin. Nuförtiden kontrolleras nötter vid import för att de inte ska säljas mögliga.
    Paranötterna innehåller lika mycket protein som valnötter och är även rika på magnesuim som hjälper till att sänka blodtrycket. Ät två nötter och du har också täckt hela ditt dagliga behov av selen, en väldigt kraftfull antioxidant som bland annat hjälper till att skydda stimulera immunförsvaret, levern och kroppens avgiftande processer. 

     

     

    Pistagenöt – syndigt god. Foto: iStock

    Pistagenöt

    Om du är noga med att nötterna i din skål måste ha skal men du tycker samtidigt att det är för besvärligt att hålla på och pilla med knäckandet –  då är pistagenöten perfekt. De flesta nötterna är bara att pilla ur sina skal, som oftast redan är halvöppna när man köper dem.
    De är riktiga proteinbomber med 20,5 gram per 100 gram nötter och innehåller ganska mycket E-vitamin. Men är i övrigt kanske inte de allra nyttigaste nötterna – men goda. De säljs aldrig naturella utan alltid rostade och saltade, vilket drar ner deras nyttighetsfaktor något.

    Läs mer: Baka med julens smaker

     

     

    Rostad eller naturell – Cashewnöten är alltid lika god. Foto: iStock

    Cashewnöt

    Inte heller detta är egentligen någon nöt utan ett frö från en stenfrukt. Dessa finns inte att köpa med skal men går att köpa i alla möjliga smaksatta varianter. Vill du ha den nyttigaste varianten så ska du köpa  dem helt naturella. Inte så fet jämfört med många andra nötter och innehåller mycket E-vitamin.

     

     

    Jordnöt – en enkel nöt att knäcka. Foto: iStock

    Jordnöt 

    Vi fortsätter på temat nötter som inte är nötter. Jordnöten är en ärtväxt och det vi äter är fröna ur baljkapslarna. Skalet är så mjukt att de går att skala utan något knäckande. Det kan vara lite knivigt att få tag på oskalade jordnötter, men det är värt besväret då det tunna inre skalet är rikt på antioxidanter. Jordnötter är också extremt proteinrika. De innehåller hela 25,7 gram protein per 100 gram nötter och slår därmed de flesta andra nötter med hästlängder.

     

     

    Pecannöten passar lika bra i glass och bakverk som naturell. Foto: iStock

    Pekannöt

    Riktigt smaskig och många av oss har nog ätit glass med pekannötter i. Den säljs naturell utan skal och brukar ha en ganska krispig och härlig konsistens. Den är dock ingen av de nyttigaste nötterna och är en av de allra fetaste.

     

     

    Ät Macadamianöten med måtta. Foto: iStock

    Macadamianöt

    Även denna säljs skalad och även rostad och saltad. Om pekannöten är fet så är macadamianöten ändå snäppet värre och får ses som den här gruppens riktiga fettbomb med hela 74 gram per 100 gram nötter. Dessutom är andelen fleromättat fett, som anses vara den nyttigare typen av fett, väldigt låg. Den här nöten kanske helt enkelt får stå över julens nötskål.

     

     

    Odlingen av mandel är ansträngande för miljön i Kalifornien. Försök undvika denna. Foto: iStock

     Den här nöten bör du helt undvika

    Sötmandel

    Även detta ett frö från en stenfrukt. Men omnämns ofta i dagligt tal som en nöt. I Kalifornien har man de senaste åren drabbats av svår torka. Det är också här som 80 procent av världens mandel odlas, vilket kräver väldigt stora mängder vatten. Mandel inbringar bra inkomster till odlarna och därför har produktionen ökat kraftigt de senaste åren.

    Som en effekt av detta har också vattenförbrukningen skjutit i höjden. I en artikel i DN skrivs att vattenåtgången för mandelodling ökade med 54 procent mellan åren 2000 och 2010, vilket bidrar till att utarma delstatens vattenreserver. Därför kan det vara bra att tänka efter om det verkligen är nödvändigt att stoppa mandel i sin nötskål till jul.  

     

    Tänk på: Nötter är generellt väldigt energirika och i många fall innehåller 100 gram upp till 700 kalorier. Så om du inte av misstag vill äta dig alldeles för mätt på bara nötter, så välj att köpa oskalade. Då kommer kommer du tröttna på att äta nötter i god tid innan du fått i dig alldeles för många.

    Tips: Det går att krydda nötter med annat än salt. Så testa gärna att rosta nötter i ugn eller stekpanna och prova att krydda lite efter eget huvud.

    Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
  • Få icakuriren.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!