• Få icakuriren.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Här får du koll på matkornen

    Ris, pasta och potatis har fått konkurrens av både välkända sädesslag som vete, korn och havre och nya bekantskaper som teff och hirs. Häng med på en guidad tur i kornboden.

    Kamutvete

    Kamutvete är en gammal vetesort med ursprung i Egypten. Den är släkt med durumvete och kornen är större än vanlig vete, med mild, nötig, lite söt smak och fint tugg. Kamut är rikt på protein, magnesium och zink.

    Användning Kamutvetet är gott både kallt och varmt, istället för ris, i sallader, soppor och grytor. 

    Koktid Förbehandlat kamutvete har en koktid på 10 minuter.

    Tips Gör en sallad med kokt kamutvete med en dressing på honung, citronsaft och olivolja. Toppa med smulad mögelost, saftigt päron i skivor, rostade mandelspån och färsk timjan. 

    Läs mer: Nyttiga glassen som gör barn glada

    Bovete

    Bovete är en ettårig ört, och inte ett sädesslag. Det är naturligt glutenfritt, och de hela kornen är lättsmälta, innehåller fullvärdigt protein och är rika på fibrer, magnesium, fosfor, B-vitaminer, järn och folat. Smaken är nötig med lite beska.

    Användning I sallad, grytor, gröt, vegobiffar. Helt bovete är också gott att grodda.

    Koktid 10–15 minuter. Bovete ska sköljas i hett vatten innan det kokas eller blötläggs, för att skölja bort färgämnet fagopyrin, som kan irritera. 

    Tips Det hela bovetet kan blötläggas över
    natten och ätas "raw" i till exempel en sallad, men kom ihåg att skölja det noga.

    Emmervete/Farro

    Emmervete är en av våra äldsta vetesorter, rik på fibrer, protein och magnesium. 

    Det säljs även som farro, som det kallas på italienska. Emmervete har fint tuggmotstånd, söt nötig smak och håller formen bra vid kokning. 

    Användning I sallader, soppor, grytor, istället för ris i risotto.

    Koktid Förbehandlat emmervete har en koktid på 10 minuter.

    Tips Emmervete passar bra i en smakrik buljongsoppa med grönsaker. Rör ner en klick pesto i varje sopptallrik.

    Matkorn

    Matkorn är korn som skalats och sedan förbehandlats för att sänka koktiden. Det innehåller kolesterolsänkande kostfiber, och är rikt på kalium, magnesium och fosfor. Matkorn har en fyllig smak och gott tugg. Det odlas i Sverige och är därför ett miljövänligt alternativ.

    Användning Som ersättning för ris, pasta och potatis. I grytor, soppor och sallader.

    Koktid Förbehandlat korn kokas på tio minuter.

    Tips Gör en kornotto. Fräs hackad schalotten- och vitlök i rapsolja. Fräs med kornet någon minut, koka sedan i buljong, tills kornet är klart. Rör ner en lagrad ost och bladspenat. 

    Hirs

    Hirs är ett trevligt glutenfritt alternativ till exempelvis couscous. Det är ett av våra äldsta sädesslag, småfröigt, med mild smak och trevlig luftig konsistens. Hirs är rikt på fleromättat fett, B-vitaminer, fosfor, järn, zink och magnesium.

    Användning Som couscous eller ris, till gröt,
    i biffar, soppor och sallad.

    Koktid 10 minuter. Skalet innehåller ett bitter-ämne, saponin. För att bli av med det, koka upp hirsen, slå bort kokvattnet och koka sedan i nytt vatten. Låt eftersvälla.

    Tips För extra smak rosta hirsen i torr panna innan den kokas. Servera i sallad med grillad paprika, grillad halloumi, oliver och strimlad basilika. 

    Hel bulgur

    Hel bulgur görs (oftast) av durumvete som förbehandlats för att sänka koktiden. Det har gott tuggmotstånd och en nötig smak. Bulgur har en gul färg och innehåller höga halter glutenprotein, den är rik på fosfor, magnesium, kalium, och B-vitaminer. Bulgur säljs även krossad. 

    Användning Som alternativ till ris, pasta och potatis. I sallad, till exempel tabouleh (klassisk nordafrikansk sallad), i biffar.

    Koktid Cirka 12 minuter.

    Tips Koka bulgurn i buljong med lite malen gurkmeja för smak och färg. Blanda med hackad tomat, rödlök och mynta. Dressa med citron och olivolja och smula över fetaost.

    Quinoa

    Quinoa är en ört med ursprung i Sydamerika. Den är glutenfri, och rik på fullvärdigt protein, fibrer, nyttigt omättat fett, folat, fosfor, magne-sium och järn. Den finns i flera färger, på bild-en en blandning av svart, röd och vit quinoa. 

    Användning Som ersättning för ris, pasta,
    potatis, i sallad, gryta, soppa. 

    Koktid Cirka 10–15 minuter. Skölj quinoa före kokning annars kan den smaka bittert på grund av ämnet saponin i skalet. När den kokas sticker en liten grodd fram.

    Tips Koka röd quinoa tillsammans med jasminris, beräkna en del quinoa till 3 delar ris. 

    Matvete

    Matvete är vetekorn som förbehandlats för att minska koktiden. Det har en fyllig smak och är rikt på järn, kalium, kalcium och magnesium.

    Matvete odlas i Sverige och är därför ett miljövänligt alternativ. 

    Användning I sallad, grytor, soppor.

    Koktid Cirka 15 minuter.

    Tips Servera kokt matvete i en matig sallad med varmrökt lax, kokta rödbetor, picklad rödlök och pepparrotsmajonnäs.  

    Teff

    Sädesslaget teff med sina sandliknande små korn, har sedan länge odlats i Etiopien och Eritrea och mjölet används bland annat till det etiopiska tunnbrödet injera. Teff är glutenfritt och har en nötig smak. Det är rikt på fibrer, protein, järn, kalcium, magnesium och
    B-vitaminer.

    Användning I gröt, bakning, som polenta,
    i vegobiffar.

    KoktidCirka 15 minuter.

    Tips Tillaga teff som polenta, koka den i bul-
    jong, späd vid behov till krämig konsistens och rör till sist ner riven parmesanost. 

    Mathavre

    Mathavre är havre som skalats och sedan förbehandlats för att sänka koktiden. Det är ett näringsrikt sädesslag, rikt på järn, kalium och betaglukan, en löslig kostfiber som verkar kolesterolsänkande. Havre har en karakteristisk mild havresmak och gott tugg.

    Mathavre odlas i Sverige och är därför ett miljövänligt alternativ. 

    Användning Som tillbehör istället för ris, pasta eller potatis. I sallader, grytor och soppor. 

    Koktid Förbehandlad havre kokar på 10 minuter. 

    TipsGör en smakrik örtolja med blandade färska örter, vitlök, citronsaft och lite chili att vända ner i mathavren.

    Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
  • Få icakuriren.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!