• Få icakuriren.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Lär dig allt om nötter och frön

    Nötter, kärnor och frön ger läckert tugg åt såväl sallader som desserter. Här har vi samlat en handfull godingar som har nötigheten gemensamt.

    Lär dig allt om nötter och frön
    I ett nötskal... Foto: Björn Tesch
    • Nötter, kärnor och frön är mycket rika på protein, fett, vitaminer, mineraler, antioxidanter och fibrer. Bland annat E-vitamin som till exempel är bra för huden.
    • Rosta, rosta, rosta! Alla nötter, frön och kärnor vinner på att hettas upp, så att smakerna intensifieras. Rosta i ugn eller i torr panna, tills det börjar dofta härligt. Akta så att de inte bränns!
    • Mixa och matcha Du måste inte använda en viss nöt eller kärna – prova pumpakärnor i peston eller byt mandlar mot pistagenötter. Det är också gott att blanda olika sorter.
    • Förvaring På grund av sitt höga fettinnehåll härsknar nötter och frön lätt. Förvara dem svalt och mörkt i tättslutande förpackning. De kan också förvaras i kyl eller frysas. Nötter med skal har längre hållbarhet än skalade. Hackade har kortast hållbarhet.

     

    Bild 1149632 

    Jordnötter

    Jordnöten är ingen nöt i botanisk mening utan en ärtväxt. Den är rik på E-vitamin, B-vitaminer, fosfor, magnesium och kalium. Oftast köper vi dem saltade och rostade och äter som snacks, men de används också till olja, jordnötssmör och i bakning. De passar också utmärkt till olika typer av asiatisk mat, såväl heta currygrytor som fräscha nudelsallader.
    Tips Mortla rostade salta eller osaltade jordnötter något innan du strör dem över en nudelsallad eller en wokad kyckling. De blir extra goda!

     

    Bild 1149633 

    Pekannötter

    Pekanträdet är ett lövträd och pekannöten är fröet av dess stenfrukt. Pekannöten är rik på B-vitamin, E-vitamin, fosfor, zink och magnesium. Den ser ut som en valnöt med slätt skal, men är sötare i smaken. Allra mest känd är den i amerikanska klassikern pecan pie, men vi ser den också kanderad i glass.
    Tips Gör en snabb småkaksdeg på lika delar (50 g vardera) pekannöt, vetemjöl, smör, strösocker och en nypa salt som mixas till en deg. Strö ut på plåt, grädda gyllene i 175 grader. Låt svalna och smula över glass. Prova även med andra nötter!

    Bild 1149634 

    Cashewnötter

    Cashewträdet är ett tropiskt träd och själva nöten är ett frö av dess stenfrukt. Nöten är rik på E-vitamin, fosfor, magnesium och zink. Den har en söt smörig smak och används ofta som bas i såser i indisk matlagning. Cashew-
    nötterna är läckra ihop med kyckling men också i bakning och sallader.
    Tips Gör eget cashewsmör: Mixa nötterna till smör i matberedare med knivarna monterade, det tar ett tag, skrapa ner från sidorna då och då. Ät med äppelklyftor eller använd i smoothies.

     

    Bild 1149635 

    Pumpakärnor

    Pumpakärnor är de skalade fröna från pumpa.  Pumpakärnan är rik på E-vitamin, fosfor, magnesium, järn och zink. Den har en mild nötig smak och passar bra som snacks, i sallad, müsli, bröd och bakning. Pumpakärnan är ett billigare alternativ till dyrare nötter.
    Tips Rosta pumpakärnor och strö över en gnutta salt. Låt svalna. Smält mörk choklad av god kvalitet, rör ner pumpakärnorna och klicka upp små högar på bakplåtspapper. Låt stelna i kyl. Gott till kaffet eller när du behöver extra energi.

     

    Bild 1149636 

    Hasselnötter

    Hasselnöten växer på hasselbusken eller -trädet, och är den enda riktiga botaniska nöten i vårt urval. Den har en karaktäristisk smak och blir ännu läckrare när den rostas. Nöten är rik på E-vitamin, B-vitaminer, folat, fosfor och magnesium.  Hasselnöten används till olja och likör, och den som en gång smakat riktigt bra italiensk hasselnötsglass glömmer det aldrig. 
    Tips Gör egen nötmjölk: Mixa 2 1/2 dl hassel­nötter med 1 liter vatten och en nypa salt. Sila genom tunt tyg och pressa ur all vätska. Läcker i varm choklad. Förvaras i kyl.

     

    Bild 1149637 

    Pinjenötter

    Pinjenöten är egentligen ett frö ur pinjeträdets kotte. Det lilla kottfröet är rikt på E-vitamin, B-vitamin, fosfor, magnesium och järn. Pinje-nötter har en mild smak och vinner mycket på att torrostas. Pinjenötter är den klassiska ingrediensen i pesto genovese, men de är också läckra på pizza, i pasta och som
    salladstopping. 
    Tips Gör en sallad på mogna söta jordgubbar, rostade pinjenötter, smulad fetaost och basilika eller mynta. Ringla över olivolja och balsamicokräm och strö över lite svartpeppar.

     

    Bild 1149638 

    Valnötter

    Valnöten kommer från valnötsträdet och är fröet av dess stenfrukt. Den är rik på omega 3, omega 6, B-vitaminer, fosfor, magnesium och zink. Nöten har en vuxen beska i smaken. Ur valnöten utvinns valnötsolja som lyfter den enklaste sallad. Ofta matchas den med röd-betor och getost, en klassisk kombination!
    Tips Gör en god sopptopping av grovhackade valnötter, tärnat päron och smulad ädelost. Perfekt till broccolisoppa, men lika gott på en matig sallad.

     

    Bild 1149639 

    Pistagenötter

    Pistageträdet har sitt ursprung i sydvästra Asien och pistagenöten är fröet av dess stenfrukt. Pistagenöten är rik på B-vitamin, E-vitamin, fosfor, kalium och järn. Den gröna nöten som ofta säljs med det hårda skalet kvar är klassisk i glass men också i bakverk, som till exempel baklava.
    Tips Prova att piffa upp couscousen med hackade pistagenötter, granatäppelkärnor,
    salladslök och färsk mynta. Dressa med citronsaft och olivolja.

     

    Bild 1149640 

    Solroskärnor

    Solroskärnor kallas de skalade fröna från solrosen. De är mycket rika på E-vitamin och B-vitaminer men också på fosfor, magnesium, selen, zink och omega 6. Solroskärnan är ett billigt alternativ till dyrare nötter. Den är nötig i smaken och passar bra i müsli, bröd och som salladstopping.
    Tips Rosta 2 dl solroskärnor med 4 msk florsocker i medelvarm panna. Rör om så att allt karamelliseras jämnt. Låt svalna på tallrik och servera till äppelkaka och glass.

     Bild 1149641

    Sötmandlar

    Mandelträdet tillhör plommonsläktet, och mandeln är fröet av dess stenfrukt. Mandeln är rik på bland annat E-vitamin, B-vitamin, fosfor, magnesium, zink och järn. Smaken är mild och mjölkig. Den spanska Marconamandeln anses vara den finaste i världen och äts ofta som snacks. Den mandel vi äter ska inte förväxlas med den giftiga varianten bittermandel.
    Tips Testa en siciliansk pesto på mandel, basilika, parmesanost, tomat, sardell, vitlök, chili och olivolja.

     

  • Få icakuriren.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!