• Få icakuriren.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Guide: Vi ger dig koll på kål

    Överkokt kål gör ingen glad men rätt tillredd är den helt ljuvlig. Med sitt höga näringsinnehåll är den dessutom riktig supermat. Vi tar en tur i kållandet.

    Guide: Vi ger dig koll på kål
    Kål är nyttigt, billigt och läckert Foto: Björn Tesch
    • De olika kålsorterna är rika på bland annat C- vitamin, A-vitamin, kalium, kalcium och folsyra. De är fiberrika, innehåller stora mängder antioxidanter och verkar renande på levern.
    • Kål har i långa tider använts för att dryga ut och ge mättnad i många olika matkulturer. Tänk surkål, dolmar eller indisk blomkålsgryta.
    • Kål tål kraftig smaksättning. Både syra och sälta hjälper fram smaken bra.
    • Ta vara på hela grönsaken, grova rotstockar kan fin- hackas i en gryta, grönkålens bladnerver kan kokas som sparris och broccolistammen kan skalas, skivas och wokas. Yttre blad kan stekas.
    • Salta strimlad kål och låt den stå ett tag så dras vätska ur och den blir mjukare. Skölj sedan bort saltet. Passar bra när du ska göra coleslaw.
    Bild 1153986

    Rödkål

    Rödkålen har ett kompakt runt huvud, och det enda som skiljer den från vitkålen är färgen. Rödkålen är klassisk på julbordet men pryder sin plats i köket året om. Den är perfekt att kombinera med lite syra från till exempel rödvinsvinäger och en aning socker som båda lyfter smaken.
    Tips! Smaksätt färdigkokt rödkål med stötta kumminfrön, rivet äpple, äppelcidervinäger, salt och peppar. Gott till köttbullar, korv och revbensspjäll.

    Bild 1153987

    Broccoli

    Har även kallats sparriskål och är en nära släkting till blomkålen. Broccolin är riktigt nyttig, rik på C-vitamin, folsyra, kalium och antioxidanter.När broccolin förlorar i färg förlorar den också i näringsinnehåll, så tillred den varsamt. Broccoli är lätt att variera. Stek, ångkoka eller gratinera den. Den är också ljuvlig i soppa eller tunnhyvlad rå, med olivolja och citronsaft.
    Tips! En klassisk italiensk rätt är orrechietepasta med broccoli, chili och vitlök fräst i olivolja. Toppa med parmesanost.

     

    Bild 1153988

    Spetskål

    Spetskålen är en sorts vitkål men med spetsigare form och inte lika fast knutet huvud. Den har godare, mildare smak än vitkål och påminner mer om färsk vitkål.
    Tips! Mjukbaka spetskålen hel i ugn, plocka inte bort eventuella fula ytterblad utan låt dem ersätta folie vid ugnsbakningen. Klyfta och njut den med smör och flingsalt.

    Bild 1153989

    Svartkål

    Jamie Olivers favoritkål kallas också palmkål, och är en korsning mellan grönkål och savojkål. Den har mild kålsmak och läderartade blad. Kan vara lite svår att få tag på så passa på när du hittar den. Svartkålen är en populär ingrediens i det toskanska köket, till exempel i klassikern ribollita.
    Tips! Gör frasiga svartkålschips, riv kålen i bitar och ta bort den grova bladnerven. Massera in olivolja, salta lätt, bred ut på en plåt och rosta i 200 graders ugn i cirka 10 minuter. Svartkålen kan ersättas med grönkål.

    Bild 1153990

    Blomkål

    Blomkålen är även den rik på fibrer, C-vitamin, A-vitamin, folsyra och kalium. Blomkålen kan ätas rå eller kokt, som puré, stuvad eller gratinerad. I det indiska köket används den både i kryddiga grytor och i friterade snacks, så kallade pakoras.
    Tips! Skär blomkålen i bitar och pulsmixa i mat-beredare med knivarna monterade tills den liknar couscous. Koka ett par minuter i saltat vatten, spola kall och pressa ur vätskan. Smaksätt med olivolja, saft och skal av citron, salt, peppar och granatäpplekärnor. Gott tillbehör till kyckling.

    Bild 1153991

    Vitkål

    Vitkålen är rik på C-vitamin, folsyra och kalium. Den är riktigt nyttig budgetmat och har lång håll-barhet i kyl. Många minns den från skolbespisningen, skuren i grova bitar, ett smart och billigt sätt att få i skolbarnen vitaminer.
    Annars är den klassisk i coleslaw, surkål, dol-mar, kålpudding och pizzasallad.
    Tips! Strimla ett halvt vitkålshuvud och en morot. Vänd i majonnäs till rätt krämighet och smaka av med några droppar tryffelolja, salt och peppar, för en lyxig coleslaw.

     

    Bild 1153992

    Grönkål

    Kallas ibland bladkål. Grönkål är den sort som är mest lik ursprungsformen av kål, och den är fullkomligt proppad med antioxidanter och vitaminer!
    Klassiskt är att äta den till julen som halländsk långkål, men det har på senare år blivit populärt att juica eller göra chips av den.
    Tips! Låt juicepressen jobba och gör en vitamin-drink med grönkål, äpple, ingefära, lime. Späd med vatten till önskad konsistens. Det går också bra att använda kannmixer.

     

    Bild 1153993

    Salladskål

    Kallas ibland kinesisk kål eller kinakål. Salladskålen har en mild kålsmak och en lite vattnig sprödhet. Enbart strimlad i sallad kommer den inte till sin rätt och har kanske därför blivit något av ett olycksbarn i kålfamiljen. I det koreanska köket är den däremot mycket populär, och här syras den till het kimchi.
    Tips! Gör en vietnamesisk sallad med strimlad salladskål, morot och gurka, skivad salladslök, koriander och mynta. Smaksätt med färsk chili, asiatisk fisksås, limesaft, socker, vinäger och salt.

    Bild 1153994

    Brysselkål

    Minisläktingen brysselkål är även den rik på C-vitamin, A-vitamin, folsyra och kalium. Den är något beskare i smaken jämfört med de andra kålsorterna. Överkokt är den en styggelse men råstekt i klyftor blir den läcker. Prova också att plocka isär bladen, koka dem någon minut och använda i en varm sallad.
    Tips! Ansa och dela kålen, stek i smör och olja tills den får färg och är mjuk men har tugg. Blanda i knaperstekt bacon och kastanjer på burk, smaka av med citronsaft och skal, salt och peppar.

     

    Bild 1153995

    Savojkål

    Savojkålen är drottningen i kållandet, den vackraste och mest sofistikerade av kålsläktingarna. Sitt namn har den fått från regionen Savojen i Frankrike, men den är även känd under namnen kruskål eller virsingkål. Den har kortare hållbarhet i kyl än till exempel vit- och rödkål. Använd den till dolmar, eller koka den i klyftor.
    Tips! Savojkålen blir som läckrast när den gräddstuvas, smakas av med aningen dijonsenap och serveras till en köttig stekt korv.

  • Få icakuriren.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!