• Få icakuriren.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Snabbt & lätt för 5 dagar

    Gott, snabbt och lättlagat! På max 20 minuter lagar du läckra vardagsrätter för fyra personer.

    Vårgrön laxsoppa med gyllene topping.
    Foto: Kent Jardhammar

    MÅNDAG I stället för de snälla stuvade makaronerna lättstuvar jag gärna majskorn till köttbullarna. Snabbt och enkelt! Hotta till smaken med brinnande stark habanero.

    • Persiljerade köttbullar med lättstuvad majs

    TISDAG Fullkornspasta är ett måste när jag väljer gröna rätter. Mjölet innehåller många mineraler som komplement till grönsakernas vitaminer. Keson ger behövligt protein.

    • Ljummen pastasallad med ost och ärter

    ONSDAG Så här års hängde farfar sill i röken, så rökt böckling är ett vårtecken för mig. Gott med äggröra till, nu när hönsen kommer ut och pickar i sig de första gröna stråna.

    • Gyllene böckling med ljummen äggröra

    TORSDAG Moghrabiah kallas även
    libanesisk couscous eller pärlcouscous. Den görs på durumvete, kokas som pasta, och används mest i sallader eller i grytor.

    • Fyllda kycklingbröst med moghrabiah

    FREDAG Huvudingredienserna till denna tokenkla soppa kommer ur två påsar och en burk. Jag brukar skumma upp lite av soppspadet så att jag får fina bubblor att lägga på soppan.

    • Vårgrön laxsoppa med gyllene topping

    En välbalanserad måltid bör ge dig en tredjedel av dagens energibehov. En kvinna i åldern 30–60 år med ett stillasittande jobb bör äta 2 100 kcal, 60–85 g fett, 260–315 g kolhydrater och 25–35 g fibrer per dag.


    Av: Sigmund Kaarstad

  • Få icakuriren.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!