• Få icakuriren.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Snabbt & lätt för 5 dagar

    Max 20 minuter! Längre tar det inte att laga en av våra vardagsmenyer. Här är recept för hela veckan.

    Fiskbullar i kormasås med morotsris och raita.
    Foto: Arne Adler

    Buljongtärningen är vardagskökets verkliga snabbräddning. Den är billig, platssnål, kräver inte kyla och innehåller allt salt man behöver.

    Min senaste favorit är kalvbuljong, som är minst lika bra som soppgrund som hönsbuljong. Grönsakstärningarna brukar vara lite vassa, med alltför dominant smak av rotselleri.

    Buljongen ryms i en lättgreppad burk inom armlängds avstånd från min spis.

    Klicka på rätterna och kom direkt till recepten:

    1. Fiskbullar i kormasås med morotsris och raita

    2. Kokt limekyckling med ris och lök

    3. Grön ärtsoppa med musselsnurror

    4. Surkål med kokt fläsk och korv, potatis, senap

    5. Stekta nudlar med laxspett

    En välbalanserad måltid bör ge dig en tredjedel av dagens energibehov. En person i åldern 30–60 år med ett stillasittande jobb bör äta 2 100 kcal, 60–85 g fett och 25–35 g fibrer per dag.

    Av: Charlotte Sjögren

  • Få icakuriren.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!