• Få icakuriren.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Snabbt & lätt för 5 dagar!

    Max 20 minuter! Längre tar det inte att laga en av våra vardagsmenyer. Här är recept för hela veckan.

    Ugnsbakad lax med potatis
    Foto: Eva Smith

    Vad blir det ikväll? Fisk, kött eller kyckling?

    Många svenskar börjar alltid måltiden i köttänden och fyller sedan pliktskyldigt på med grönsaker och kryddor.

    Varför inte börja i andra änden och utgå ifrån grönsakerna i stället? Just nu är vitkål, spenat och morötter fina.

    Recepten den här veckan får karaktär av kryddor som spiskummin, dill, persilja eller sesamfrön. Å så till sist lite sovel på toppen.

    Klicka på rätterna och kom direkt till recepten

    • Matig sallad med kyckling och morötter. Veckans GI!

    • Falukorv med vitkål och senapssås

    • Grönsakscanneloni på färska lasagneplattor. Veckans vego!

    • Ugnsbakad lax med potatis. Enkelt i ugnen!

    • Klassisk tonfisksallad med fullkornsris

    En välbalanserad måltid bör ge dig en tredjedel av dagens energibehov. En person i åldern 30–60 år med ett stillasittande jobb bör äta 2 100 kcal, 60–85 g fett och 25–35 g fibrer per dag.

    Av: Malin Ottosson

  • Få icakuriren.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!