• Få icakuriren.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Snabbt och lätt för 5 dagar

    Max 20 minuter! Längre tar det inte att laga en av våra vardagsmenyer. Här är recept för hela veckan.

    Mustig fisksoppa med saffransaioli.
    Foto: Arne Adler

    Du kan lätt krydda fram smaker från hela världen fast huvudråvaran är svensk. Hetaste trenden nu är att välja mat som är odlad eller framtagen där du bor. Förutom att det värnar om miljön skapar det mer lokal aktivitet och större variation för dem som odlar småskaligt. Så handlar du med tanke på miljön kan du äta med väldigt god aptit.

    Klicka på rätterna för att komma direkt till receptet:

    1. Quorn- eller fisknuggets med potatisraita & morötter (Vego)

    2. Marockansk pita med myntatopping

    3. Mustig fisksoppa med saffransaioli (Omega-3)

    4. Pasta med falukorv och enkel äppelfraiche

    5. Brokeback Mountainbönor med tomater och stekfläsk (lågt GI)

    En välbalanserad måltid bör ge dig en tredjedel av dagens energibehov. En person i åldern 30–60 år med ett stillasittande jobb bör äta 2 100 kcal, 60–85 g fett och 25–35 g fibrer per dag.

    Av: Sigmund Kaarstad

  • Få icakuriren.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!