Fredrik Kullberg

Nät-byråkratin släpper dig aldrig

Fredrik Kullberg

I Franz Kafkas roman Slottet mals lantmätaren K långsamt ner i kampen mot en mystisk, onåbar byråkrati som å ena sidan kräver att han utför sitt arbete i en insnöad bergsby, men å den andra varken vill kännas vid honom eller utfärda de nödvändiga tillstånden.
När jag häromdagen fick en räkning från Klarna – ni vet det där hajpade nätfaktureringsbolaget som fått massiv kritik för att ha bussat inkasso på kunderna redan före första räkningen – fastnade jag själv i en av alla dessa evighets-loopar av både kvävande och undflyende nutidsbyråkrati.
Då jag inte vill ha någonting med Klarna att göra, och var bombsäker på att jag kryssat i “kort” som betalningsmetod för dagstidningen, bad jag den trevliga Emelie (de har aldrig något efternamn) på Klarnas kundtjänst (säkert outsourcad på något annat bolag) om rättelse och att räkningen skulle raderas.
Redan innan jag förklarat mitt ärende anade jag förstås att processen hade alla förutsättningar att bli krånglig. Mycket riktigt: Från Klarna hänvisades jag till en annan kundtjänst – tidningens – där jag fick dra ärendet igen och utlovades en återuppringning som aldrig kom. Fortsatta kontakter med kundtjänsten ledde till oklarheter kring mitt kundnummer, som både fanns och inte fanns, en hel del nattligt grubbel och en känsla av att ha hamnat ganska precis mitt emellan stolarna.

När mitt ärende till sist, tror jag, var åtgärdat var det ändå inte klart. Långt därifrån. Nu var det nämligen dags för den obligatoriska kundundersökningen. “Som helhet, hur nöjd är du efter din senaste kontakt med Klarnas kundservice?” På den här typen av enkäter finns enligt min mening bara ett rimligt feedback-svar att ge, nämligen att företag och organisationer som är så osäkra att de måste förlita sig på snömosiga frågeformulär i längden är dödsdömda.
Fast vad jag svarade, eller om jag gjorde det, spelar egentligen ingen roll. Jag är ju ändå fast nu, i ännu en av den digitala tidsålderns tentakel-liknande skuggbyrå-kratier, som uppenbarligen snappat upp mina personuppgifter och för tid och evighet lär försöka snärja mig med erbjudanden, nya frågeformulär och andra säkert minst lika irriterande företeelser vi ännu inte har ord på.
Lantmätaren K i Kafkas Slottet kom egentligen aldrig någonstans i sina mellanhavanden med byråkratin i den insnöade bergsbyn. Ungefär som med mötena med vår tids icke-transparanta, kommersiella och faktiskt rätt skrämmande variant på nätet. Man slipper inte undan. Det tar aldrig slut. Och det finns egentligen ingen mening.

Bli prenumerant

Icakuriren är din självklara vän i vardagen. Veckans måltider, stöket i hallen, och människors livserfarenheter ligger oss varmt om hjärtat.
Som prenumerant på Icakuriren läser du tidningen gratis i appen FLIPP. Du kan börja läsa tidningen i FLIPP direkt efter ditt köp.

Börja prenumerera på Icakuriren idag.

Scroll to Top