• Få icakuriren.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Tara Moshizi

    Barnprogram vs vuxenprogram 1–0

    Vill du veta hur du kommer titta på tv i framtiden? Kolla hur barnen gör. Deras beteende är en tydlig hint. Från att ha varit lojala tablåtittare ändras barnens vanor när de går in i "tweens"-åldern, det vill säga 7–12 år. Fjärrkontrollen dumpas och Youtube tar över. Tweens vill själva bestämma när, var och hur de ska ta del av innehåll och varje dag surfar 41 procent av alla nordiska tweens in på Youtube för att kolla på framförallt musikklipp och skönhetstutorials (att jämföra med tablå-tv som dagligen når 39 procent).

    Det här ställer förstås höga krav på tv-makarna. Hur ska man nå de yngre tittarna när de helst av allt bara vill hänga framför Youtube? Det är intressant att se hur de nordiska public service-kanalerna går till väga, för när det kommer till att utnyttja möjligheten till att skapa tittarmedverkan via läsplatta/smartphone, har barnprogrammen kommit mycket längre än vuxen-tv.
    I Norge har man skapat en daglig tv-serie för unga tjejer (Jenter) som inte bara fått höga tittarsiffror, utan engagerat fansen så mycket att NRK:s unga satsning blivit lika populär som Youtube.
    I Danmark startas i dagarna en dokumentär webbserie om flyktingbarn, också den riktad till en ung publik och i Sverige har Lilla Aktuellt seglat fram som en pionjär vad gäller att väcka engagemang hos tittarna via en app. Allt detta, samtidigt som de flesta vuxenprogrammen fortfarande verkar leva i en digital stenålder och på sin höjd erbjuder publiken en sömnig hashtag eller Facebook-sida.

    Fotnot: Uppgifter och siffror angående barns tv-tittande kommer från en studie gjord av företaget Norstat på beställning av de nordiska public service-kanalerna.

     

    Av Tara Moshizi

  • Få icakuriren.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!