”Modernt ledarskap är att vara mänsklig”

De är nya toppchefer för stora företag. Inslängda i en av århundradets värsta kriser tvingas de axla ansvaret och ta tuffa beslut. Hur klarar de sina företag i en prövande tid?

Att gå ut på lunchrasten och köpa en ny klänning eller planera för en semester med lite sol har tidigare varit något självklart för många av oss. Men inte längre. Coronan förändrade villkoren för vår vardag. Något som inte bara påverkar oss själva utan också de branscher som erbjuder dessa produkter och tjänster, det vill säga kläder och resor. Hur ska de överleva krisen som uppstår när vi uppmanas att undvika butiker och kanske inte kan resa utomlands som vi vill?  

– Genom att skapa rätt förutsättningar som bidrar till uthållighet framåt och klarar kostnader i det långa loppet, säger Jessica Enbacka, nordisk vd för resejätten Tui. 

Corona kostar ju pengar i form av uteblivna intäkter från den verksamhet de vill bedriva. 

– Vi har jobbat med de förutsättningar som givits oss från olika myndigheter. Hanterat kostnader så effektivt som möjligt. Och vi har genom Tui-gruppen fått lån från vår tyska partner för att stötta verksamheten under krisen.

Jessica Enbacka

Ålder 47 år.

Yrke Nordisk vd för reseföretaget Tui, sedan maj. 

Min roll Att sätta en tydlig målbild om vart vi är på väg och säkerställa att vi har rätt personer för att ta oss dit. Skapa rätt förutsättningar för och främja ett gott och kul samarbetsklimat. 

Det goda ledarskapet Att skapa förutsättningar för medarbetare och tro på den kraft som finns inom dem. 

Hur många har fått gå under corona? Ett trettiotal i hela Norden, totalt är vi strax under 400. 

Hur länge klarar ni er? Vi klarar oss. Finansieringsstöd till hela TUI-gruppen i kombination med att vaccinet nu rullas ut gör att vi känner oss trygga. 

Är hållbarhet en del av överlevnadsstrategin? Hållbarhet är alltid en del av vår strategi. Det handlar om att vi gör världen till en bättre plats genom resande samtidigt som vi gör ett så litet avtryck på miljö och klimat som möjligt.

Tror på resande

Jessica Enbacka litar på att vår längtan efter att resa fortsätter att vara stark och att vi återvänder till dem som kunder när möjligheten ges.

– Ingen trodde det skulle hända, att hela världen stängde ner.

Hon ser med tillförsikt på framtiden men tror att det kommer ta några år för utlandsresandet att nå samma nivå som tidigare. 

Karin Lindahl, vd för Indiska, har fokuserat på de delar som gått att påverka under ­pandemin. 

– Vi har pausat en del projekt och dragit ner på annat som butiksrenoveringar, utlandslansering och nyrekryteringar men inte minskat på marknadsföringen. Vi måste “hålla grytan kokande”. 

En annan åtgärd är att butikerna har kortare öppettider på vardagarna och stängt på söndagar.

Det som varit till ekonomisk hjälp är korttidspermitteringar, statligt hyresstöd och en retroaktiv återbetalning på skatten –  som är att se som ett lån. 

Lagerrensningen av plagg och föremål som bara “värmt hyllorna” såldes ut till friska rabatter:

– Varje krona räknas.

Vidare försöker de hålla igen på kostnader, exempelvis genom att ha en mindre kollektion än vanligt. 

 

Butiker stängs

En annan relativt nybliven toppchef som plötsligt hamnat i hetluften är Helena Helmersson, 47. Hon är sedan slutet av januari förra året ny vd på H&M, ett av världens mäktigaste modeföretag.   

Den svåra situationen för hennes företag har satt sina spår. Bland annat  har ett stort antal H&M–butiker stängts och vidare har åtgärder som korttidsarbete, tillfälligt sänka löner och permitteringar, som berör tiotusentals medarbetare, införts. Styrelsen beslöt också att ställa in årets aktieutdelning.

En del av återhämtningen för modejätten består av nya affärsidéer och att hitta nya hållbara inkomstflöden, säger Helena Helmersson i en intervju med Dagens Industri. Till exempel att sälja tjänster inom sin väl utvecklade varuförsörjningskedja till andra, liksom uthyrning eller lagning av plagg. 

Klimatfrågan påverkar förstås. Kunderna efterfrågar i allt större utsträckning hållbara lösningar. 

För H&M innebär det till exempel att i högre utsträckning använda hållbara material och även tänka cirkulärt genom att använda återvunna material, förklarar hon.

En viktig del av pågående återhämtning i butiksdödens spår handlar om ökad försäljning online, konstaterar ­Helena Helmersson. 

 

Så är de som ledare

Någon skillnad mellan manligt och kvinnligt ledarskap är inget någon av dessa tre ledare reflekterar särskilt mycket över. 

– Jag tenderar mer att tänka på det som personligt ledarskap, man får utgå från den person man är och se till att man är genuin i sitt ledarskap, säger Helena Helmersson i en intervju med TT.

– Kanske att man som kvinna funderar lite mer över sin kommunikation. Hur det man säger landar och tas emot, funderar Karin Lindahl. 

– Jag tror att modernt ledarskap idag handlar om att vara lyhörd och även fånga in mjuka perspektiv. Det är människor vi jobbar med. Såväl på vår arbetsplats som alla vi tar på semester. Då måste man vara en mänsklig ledare, tycker Jessica Enbacka.

Bli prenumerant

Icakuriren är din självklara vän i vardagen. Veckans måltider, stöket i hallen, och människors livserfarenheter ligger oss varmt om hjärtat.
Som prenumerant på Icakuriren läser du tidningen gratis i appen FLIPP. Du kan börja läsa tidningen i FLIPP direkt efter ditt köp.

Börja prenumerera på Icakuriren idag.

Scroll to Top