• Få icakuriren.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • På midsommar dricks det som mest - så undviker du bakfyllan

    Enligt statistik från IQ dricker sex av tio svenskar oftare och mer alkohol under semestern. Midsommarafton är en av årets mest spritfyllda dagar och midsommardagen blir för många en av årets mest ångestfyllda.

    På midsommar dricks det som mest - så undviker du bakfyllan
    Midsommarafton är en älskad högtid fylld av sång, dans och god mat. Och i flera fall även en hel del dryck. Foto: Pixabay

    För många är midsommar startskottet på semestern och i samband med det kommer andra vanor - som att dricka mer. 

    – Om du önskar förändra dina dryckesvanor så kan det vara bra att börja med att titta närmare på varför du dricker. Är det för att ha roligt eller för att bli av med ångest? Dricker du för att få ut något positivt eller för att bli av med något negativt? Fråga även dig själv om du ofta dricker på rutin, säger Adriano C. Marino,  legitimerad psykoterapeut och chefsterapeut på Mendly.

    Att vakna upp och bakfull och känna sig ångestfylld är något många kanske känner igen sig i. Det är alkoholen som gör att man kan känna dig extra nere. Alkohol ökar nämligen produktionen av glädjeämnet dopamin, vårt belöningshormon som får oss att känna oss glada och upprymda. När drickandet upphör gör så även producerandet av dopamin. Detta är en av de främst orsakerna till bakfylleångesten.

    Så hur ska man göra för att slippa bakisångesten och hur hanteras den bäst när den väl har smugit sig på?

    – Lätta fysiska aktiviteter, exempelvis en promenad, har lindrande effekt på bakfylleångest. Ett annat tips är att stimulerar det sociala sinnet och umgås med människor som får dig att må bra. En vanlig sysselsättning vid bakfylla är att ligga inne i sin ensamhet, men det är faktiskt det sämsta du kan göra, säger Adriano C. Marino.

  • Få icakuriren.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!