• Få husohem.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Från postorder i Älmhult till Design Museum i London

    Hur väl känner du BILLY, BOSSE och LUDDE?
    De klassiska IKEA namnen har idag blivit starka bärare av minnen för de flesta av oss. IKEA har vuxit från Älmhult ut i världen och är idag en självklar del av vår vardag. På IKEA Museum i Älmhult får du chansen att göra en tidsresa från Ingvar Kamprads tidiga postorderföretag till det blågula varuhuset som växer världen över.

    Från postorder i Älmhult till Design Museum i London

    Följ IKEA resan från det lilla postorderföretaget till den globala möbelkoncern det är idag. På IKEA Museum i Älmhult berättas Ingvar Kamprads historia från barnsben genom misslyckanden och framgångar till de företag som fortfarande lever vidare – 76 år senare. Se alla kataloger som producerats genom åren eller ta en bild på dig själv på årets katalogomslag. Och följ möblernas avtryck och vad de säger om vår relation till världen och vårt hem.

    BESÖK IKEA MUSEUM I ÄLMHULT REDAN I SOMMAR – LÄS MER HÄR

    Den klassiska teaken var högaktuell även på IKEA i starten.

    1950

    Kriget är slut och den svenska ekonomin blomstrar. Med pengar på fickan började människor drömma om nya hushållsapparater till hemmet, bilar och möbler. 1958 startar också det första IKEA varuhuset i Älmhult, i samma byggnad som man idag har öppnat världens första IKEA Museum. Redan i starten var varuhuset i Älmhult nordens största möbelvaruhus. IKEA medarbetare bar strikta uniformer och hälsade kunderna välkomna och bjöd på guidade turer genom varuhuset och hjälpte till med råd om inredningen.

    "Tag själv" lanseras på 60–talet.

    1960

    Under 60-talet gör flera välbekanta IKEA fenomen sina intåg i varuhuset. Ett nytt IKEA varuhus i Stockholm markerade startskottet för det helt nya konceptet "tag själv". Och insexnyckeln gör entré – vilket ger startskottet för de berömda platta paketen. Den ljusa eken blir populär. KOLDING soffa och MTP förvaringsmöbel var två möbler som fanns i sortimentet. På varuhusen kunde du även få råd av personalen om hur möblerna skulle placeras.

    Färgstarkt och informellt var ledord för möblerna som är typiska för 70-talet.

    1970

    En förändrad syn på konsumtion får ekonomin att bromsa in. Enklare material som billig kvistig furu blir en succé – och grunden för ett nytt, populärt IKEA formspråk. På varuhusen visas nu fullt möblerade rum och IKEA börjar använda sig av enbart skandinaviska produktnamn. Inredningen under 70-talet är färgstark och informell. Mysmöbeln TAJT och bordet KARUSELL fyller hemmen. Många möbler kläs med jeanstyg och iögonfallande textilmönster.

    På 80–talet ville alla ha en KLIPPAN i svart skinn och glänsande metallben.

    1980

    Det individualistiska 80-talet gör att IKEA får det tufft. För unga och välutbildade i (stor)städerna är det häftigaste hemmet en våning i en ombyggd fabrik med öppen planlösning. Soffan KLIPPAN i svart läder och stolen ILLO med glänsande metallben gav det rätta intrycket. IKEA växer internationellt och i början av 80 talet blir varuhusen blå och gula. 1989 lanseras även hela Sveriges eller världens tvättkasse, semesterbag och alltiallopåse – FRAKTA.

    Under 90-talet lanseras Barnens IKEA.

    1990

    Under 90-talet kommer några riktiga storsäljare till IKEA sortimentet. Varmkorven blir snabbt ett dragplåster och den första IKEA PS-kollektionen lanseras. Även Barnens IKEA ser dagens ljus och IKEA börjar fokusera mer och mer på tre huvudområden – Leva på en liten yta, Organisera ditt liv och Leva med Barn. Det blir en stor framgång. Klassiska IKEA namn som föds under det här årtiondet till exempel LUDDE, MAMMUT och TROFAST.

    BESÖK IKEA MUSEUM I ÄLMHULT REDAN I SOMMAR – LÄS MER HÄR

  • Få husohem.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!