• Få husohem.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Så här skriver du ett vattentätt avtal med hantverkaren

    Se till att få koll på renoveringen innan hant­verkaren sätter i gång. Med ett skriftligt avtal är chansen större att du blir nöjd.

    Så här skriver du ett vattentätt avtal med hantverkaren
    Foto: Pernilla Sjöholm

    Se till att få koll på renoveringen innan hantverkaren sätter i gång. Med ett skriftligt avtal är chansen större att du kommer överens med hantverkaren och inte blir en siffra i statistiken. År 2016 fick ARN, Allmänna reklamationsnämnden, in 1 795 anmälningar som gällde bostäder, och i topp ligger badrum. Visserligen gäller konsumenttjänstlagen även vid muntliga avtal, men när ord står mot ord blir det inte lätt att gå vidare. 

    – Om man bara har muntlig bevisning vid en tvist har vi svårt att över huvud taget pröva anmälan, säger juristen Britta Ahnmé Kågerman, chef för ARN.

    Ett bekräftat mejl är bättre än ingenting, men bäst är det att använda Hantverkarformuläret–17 som Konsumentverket tagit fram tillsammans med Villaägarna och branschorganisationen Sveriges Bygg-industrier. Det kan kännas jobbigt att fylla i alla punkter, men ju mer man skriver ner, desto bättre är det: kostnaden, kvaliteten på materialet, el, städningen, vem som kör bort byggsoporna.

    – Ta skriftligt på rubbet, hur gnetigt det än kan låta, säger Britta Ahnmé Kågerman. 

    – Det är också viktigt att ta skriftligt på allt arbete under hela processen. Om man har hunnit få en bra relation till hantverkaren vill man kanske inte känna att man tjafsar och då kan det vara lätt att missa att skriva tillägg till avtalet. 

    Att avtalet är ömsesidigt är en viktig poäng, och vid en tvist är hantverkaren lika skyddad som beställaren. Det kan vara bra att tänka på om man drar sig för att langa fram ett avtal vid första träffen.  

    – Det handlar om ömsesidig respekt. Om inte hantverkaren vill skriva avtal, välj en annan hantverkare, säger Johan Sterndal, vd på Hantverkarna.

    – Vid en tvist är det ofta hantverkaren som vinner mest på att det finns en skriftlig överenskommelse, eftersom många beställare kan utnyttja ett verbalt övertag när något har gått fel.

    En exempel på ett fall som nyligen avgjordes av ARN: En hantverkare som skulle renovera ett badrum upptäckte vid första besöket i hemmet att tätskikt saknades, en tidigare hantverkare hade gjort ett dåligt arbete. Den nya hantverkaren påtalade detta för villaägaren, men renoverade ändå badrummet – med problem och tvist om ansvarsfrågan som följd. 

    – I det här fallet borde hantverkaren ha gjort en viktig friskrivning i avtalet, alternativt ha avstått från att ta arbetet, säger Britta Ahnmé Kågerman. 

  • Få husohem.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!