Bernadotte & Kylberg lanserar nytt varumärke: ”Vi vill hylla det skandinaviska designarvet”

Stilrent porslin, följsamma plädar i återvunnen bomull och blockmönstrade mattor. Nu lanserar designduon Bernadotte & Kylberg och Nordic Nest det nya varumärket NJRD.

Det har bubblat bakom kulisserna i två års tid. Hur känns det att äntligen få presentera varumärket för världen?

– Att inleda ett samarbete, särskilt ett som innebär att skapa ett nytt varumärke, tillsammans med Nordic Nest, har varit en ny och fin upplevelse för oss som formgivare. Vi har sett vår design spridas över världen tidigare, men att nu ha skapat ett nytt varumärke som ska upplevas i sin helhet är något nytt.

Berätta! Hur föddes NJRD?

– Vår främsta drivkraft är att hylla det skandinaviska designarvet. NJRD:s formspråk – som bygger på grafiska linjer, kubism och ett utforskande av möten och mellanrum i våra ritningar – vill få hjärnan att arbeta och betraktaren själv att “fill in the blanks”. I den första kollektionen började allt kring mattorna, och med mönsterbilden “Lines”. Det var den mönsterbilden vi byggde vidare på, och så småningom lyfte över till både plädar och porslin.

Hur skulle ni beskriva den första kollektionen?

– Vi har gått på två spår gällande färgställningar, en mer stram och grafisk profil i svart, vitt och grått, samt en lika grafisk men med distinkta och värmande inslag av färg. Vi strävar alltid efter att skapa taktila och visuella upplevelser, därför har porslinet olika glasyrer, mattorna är både vävda och tuftade, och plädarna är jacquardvävda så att både fram- och baksida ska kunna visas upp.

Bernadotte & Kylberg lanserar nytt varumärke: ”Vi vill hylla det skandinaviska designarvet”
Bernadotte & Kylberg lanserar nytt varumärke: ”Vi vill hylla det skandinaviska designarvet”
Bernadotte & Kylberg lanserar nytt varumärke: ”Vi vill hylla det skandinaviska designarvet”
Bernadotte & Kylberg lanserar nytt varumärke: ”Vi vill hylla det skandinaviska designarvet”
Bernadotte & Kylberg lanserar nytt varumärke: ”Vi vill hylla det skandinaviska designarvet”

Hur är det att vara två personer i designprocessen?

– Under de åtta år vi arbetat tillsammans har vi lärt oss vår dynamik. Självklart är det ibland en som blir mer drivande än den andra, men vi drivs hela tiden av att röra oss framåt. I själva processen inleder vi alltid med en gedigen fas för research, utan den går vi aldrig vidare. Själva formen och idén för vår design kommer som ett sista steg i processen, då alla andra variabler är utforskade.

Vad väntar i framtiden?

– Utan att avslöja för mycket kan vi lova att kollektionerna både kommer att breddas och fördjupas med fler produkter och kategorier under 2021. Varumärket är ungt och vilar i sin vagga nu, men vi har stora drömmar om att skapa ett tidlöst skandinaviskt varumärke.

 

 

Bernadotte & Kylberg lanserar nytt varumärke: ”Vi vill hylla det skandinaviska designarvet”
Bernadotte & Kylberg lanserar nytt varumärke: ”Vi vill hylla det skandinaviska designarvet”
Bernadotte & Kylberg lanserar nytt varumärke: ”Vi vill hylla det skandinaviska designarvet”
Bernadotte & Kylberg lanserar nytt varumärke: ”Vi vill hylla det skandinaviska designarvet”
Bernadotte & Kylberg lanserar nytt varumärke: ”Vi vill hylla det skandinaviska designarvet”

Det nya varumärket NJRD är ett samarbete mellan designduon Bernadotte & Kylberg och Nordic Nest – Skandinaviens marknadsledande aktör inom heminredning. 

Du hittar produkterna här.

Scroll to Top