• Få husohem.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Designers Guild-grundaren Tricia Guild i stor intervju med Hus & Hem

    I 50 år har Tricia Guild skapat mönster med en alldeles unik känsla för färgkombinationer. Vi fick en intervju med grundaren av Designers Guild.

    Designers Guild-grundaren Tricia Guild i stor intervju med Hus & Hem
    Av Karin Ohlsson-Leijon Foto James Merrell (Ur boken ”Out of The Blue") m fl

    Några av Tricia Guilds allra första minnen har med färgupplevelser att göra. Hon berättar hur hon som barn drabbades av den blålila nyansen hos blåregnet i morföräldrarnas trädgård och hur vårens spirande grönska uppfyllde hennes blick, i inledningen till den nya boken "Out of the Blue" som ges ut i samband med att hennes företag Designers Guild i år firar sitt 50-årsjubileum. Det är den blicken som är utgångspunkten för allt som skapas i företaget, varje kollektion bygger helt och hållet på hennes känsla för hela färgspektrat och hur färgerna samspelar med varandra.

    – Vår historia började 1970, på ett litet hörn av King's Road där vår flagship store ligger än i dag, berättar Tricia Guild.

    Hon skulle ha kommit till Sverige på ett besök nu i vår, men på grund av tillståndet i världen får intervjun ske på distans. Tricia Guild delar vanligtvis sin tid mellan hemmet i London och huset i Italien – när hon inte reser till andra delar av världen. En stor och viktig inspirationskälla till hennes skapande, och till själva uppkomsten av Designers Guild för 50 år sedan, är just resor, och det var mötet med Indien och landets traditionella blocktrycksteknik som fick henne att starta sitt företag i början av 1970-talet.

    – Jag arbetade som inredare och kände mig begränsad av de tyger som fanns på marknaden. Det kändes som om jag hela tiden var på jakt efter ett annat språk. Men när jag gjorde min första resa till Indien var det som om det tändes en gnista som gjorde att jag designade min första kollektion med tyger och tapeter, berättar hon.

    Tricia Guild är grundare av Designers Guild och företagets creative director.

    Viktigt grupparbete

    Den allra första Designers Guild-kollektionen hette "Village" och innehöll flera mönster som inspirerats av den indiska blocktryckstekniken, men tolkade genom Tricia Guilds blick och på ett samtida sätt. Verksamheten var i början liten och lokal och tygerna trycktes i en verkstad som låg på en ö mitt i Themsen, och såldes i den egna butiken på King's Road.

    – Jag kände att min stil behövde få visas upp som ett livsstilskoncept – ett ord som saknade innebörd i början av sjuttiotalet. Så jag la tyget på soffor, lät sy upp kuddar, kompletterade med keramik och vintagemöbler och på så vis började berättelsen om Designers Guild.

    Redan från början insåg Tricia Guild vikten av att omge sig med medarbetare som delade hennes vision och känslan för arbetsgruppen är något hon betonar både i boken och i vårt samtal. Kanske är det särskilt viktigt att forma en sådan grupp när man själv "är" sitt varumärke – Tricia Guild leder ännu efter 50 år det dagliga arbetet i företaget och är chef över ateljén, produktutvecklingen, all fotografering och försäljningsavdelningen.

    – Min och teamets kreativa "buzz" är det som driver mig framåt varje dag. Jag känner det i hela kroppen. Mitt  team är så fantastiskt och det har en kreativ energi som jag njuter av att känna. Jag skattar mig extremt lycklig över att få göra det jag älskar varje dag, och jag arbetar också hela tiden.

    Kollektionen "Caprifoglio" hämtar sin inspiration från den italienska renässansen och de prerafaelitiska konstnärerna. Kollektionen fotograferades på en svensk herrgård.

    Tapeten heter "Giardino Segreto" och kommer från kollektionen "Mandora Wallpapers".

    Naturen har alltid varit en stor inspiration för Tricia Guild.

    I den här butiken på King's Road startade Designers Guild 1970. Bilden är tagen 1996 och butiken ligger kvar där än i dag.

    Intuitivt skapande

    Även om resor är en stor och viktig inspirationskälla i arbetet med Designers Guilds kollektioner finns det många andra områden som inspirerar och Tricia Guild har ett lätt och opretentiöst sätt att jobba med intryck från arkitektur, konst, trädgårdar, historia och natur. Intryck från olika håll omvandlas sedan i ateljén till mönster, färgställningar och strukturer. Många av mönstren växer fram med hjälp av färg och penslar i ateljén och minsta detalj är viktig för slutresultatet. 

    – Jag är alltid öppen för inspiration och har en intuitiv inställning till mitt arbete. När ett mönster eller annan design känns rätt så blir den en del av kollektionen. Visst vet jag att det finns designtrender, men jag tycker att följa sina egna instinkter och känslor är mycket mer givande i det långa loppet.

    Återigen den där blicken som fascinerades av blåregnet i morföräldrarnas trädgård, blicken som ständigt söker efter nya färgkombinationer och möten mellan former. Tricia Guild är en mästare på att mixa färger och mönster och skapar ofta moodboards i sitt arbete. Vilket är hennes bästa tips till den som inreder sitt eget hem?

    – Börja med att fundera över hur du vill att hemmet ska kännas, eller snarare hur du vill känna dig när du är hemma. Vill du ha det mysigt och bekvämt eller avskalat, elegant och praktiskt? Föredrar du en klassisk eller en samtida stil? Energin i våra hem kommer huvudsakligen från hur vi lever i dem, så börja med det. 

    Hur har vår syn på heminredning utvecklats under de 50 år som har gått sedan du startade Designers Guild?

    – Människor har blivit mycket mer självsäkra när det handlar om att inreda sina hem. Oavsett om de föredrar neutrala toner eller en stark och vågad färgskala, mönster eller något mer minimalistiskt, så har människor en större trygghet i att våga fatta egna beslut än de hade för 50 år sedan.

    Själv inreder hon med en eklektisk blandning av vintage och samtida möbler. Många möbler har hon haft länge och klätt om flera gånger – ofta på det karaktäristiska sättet med flera olika tyger på samma möbel. 

    – I stället för att göra stora förändringar brukar jag ändra inredningen säsongsvis och fokusera på accessoarerna. På sommaren har jag tunna gardiner av linne eller siden i mjuka toner och när vintern kommer byter jag till varmare nyanser och tyngre tyger. Kuddar, plädar, mattor, keramik och glas är också lätta att byta ut efter säsong.

    Moodboards är ett bra verktyg när man planerar en inredning.

    Kollektionen "Majolica" är inspirerad av majolika, glaserat lergods som också kallas fajans, och av den färgstarka glaskonsten från Murano.

    Tricia Guilds inredningstips

    1. Fundera över hur du vill känna dig i ditt hem. Vill du att det i första hand ska vara mysigt eller praktiskt?

    2. Gör ett moodboard för att skapa dig en uppfattning om relationen mellan de saker du planerar in i rummet. Det är bäst att använda mönster och material i rätt skala.

    3. En vanlig missuppfattning är att man inte kan ha mönster i små rum. Tvärtom är ett litet rum med en fin mönstrad tapet mycket intressantare än ett litet rum i en tråkig färg. 

    4. Låt golvet och taket vara neutrala, kombinera starka färger med mycket vitt och mönstrat med enfärgat för att behålla harmonin.

    5. Förändra hemmet efter säsong genom att byta ut textilier och accessoarer.

  • Få husohem.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!