Bli inte lurad när du handlar på nätet – 8 saker du måste känna till

Vi handlar allt mer möbler och inredning på nätet. Men se upp så du inte blir lurad. Här är en 
snabbguide med 8 saker du måste ha koll på. Nummer 4 hade vi ingen aning om…

Möbler, inredning och byggvaror är bara några exempel på det vi numera gärna klickar hem från nätet. Och som konsument har du rättigheter även när du e-handlar. Här är dina rättigheter som du bör ha koll på innan du klickar på “köp”:

1. Kolla var butiken finns

Till att börja med gäller det att ta reda på om företaget som driver nätbutiken är svenskt, europeiskt eller finns utanför Europa. Det påverkar nämligen vilka krav du kan ställa. Konsumentskyddet är starkare om man handlar inom EU än utanför. Ska man handla av ett företag utanför EU så ska man läsa avtalsvillkoren noggrant så att man vet vad det är man tackar ja till. 

2. Gör ditt detektivarbete

Tänk på att sidan och webbshopen inte måste vara svensk bara för att den är på svenska. För att veta var företaget håller hus kan du behöva göra lite detektivarbete. Kolla adressen, ring kundtjänst och läs avtalsvillkoren noggrant.

3. Du har ångerrätt

När du handlar på nätet från företag inom Europa har du rätt att ångra dig och att reklamera. Ångerrätten gör att du inom 14 dagar från det att du fått varan kan skicka tillbaka den, utan att uppge någon orsak. Det är en regel som gäller för distanshandel, men inte i butik, där handlarna själva avgör om du ska ha rätt till öppet köp eller byte. Vid reklamation ska du få tillbaka pengarna.

4. Fel kan reklameras

Om det är fel på varan har du rätt att reklamera i minst två år, ibland längre beroende på ländernas egna lagar. Om du handlar från ett svenskt företag kan du reklamera i tre år.

5. Spar orderbekräftelsen

Tänk på att när man gör en reklamation behöver man kunna bevisa att man gjort själva köpet. Handlar man på nätet får man en orderbekräftelse som är bra att spara. 

6. Få dina varor i tid

Du har också rätt till att få din vara senast efter 30 dagar när du handlar inom Europa. 

7. Extra kostnader för tull

För varor köpta från ett företag utanför EU har du inte något automatiskt skydd när det gäller ånger, reklamation eller leverans. I stället är det helt och hållet avtalet som styr, så glöm inte att läsa igenom det finstilta innan du klickar på godkänn. För varor utanför EU gäller också att du ska betala moms och tull. Det kan blir dyrt. 

8. Vem betalar returfrakten?

För alla nätköp gäller det även att hålla koll på vem som betalar returfrakten. Om man ska ångra ett köp så är det ofta du som konsument som står för returfrakten, så kolla villkoren. Om det är större grejer som möbler kan det bli väldigt dyrt att skicka tillbaka.

Scroll to Top