• Få husohem.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Märta Måås-Fjetterströms mattor på Liljevalchs

    De flesta känner till hennes namn, men inte alla har fått äran att trampa på en av hennes mattor. Nu visas Märta Måås-Fjetterströms verk i en stor samlingsutställning på Liljevalchs i Stockholm.  

    Bildväven "Staffan Stalledräng" blev den direkta orsaken till att Märta Måås-Fjetterström fick sparken från sitt jobb vid Malmöhus läns hemslöjd.

    "Ordspråksmattan" som ritades 1914–16 blandar texter ur de isländska sagorna med motiv av hoppande hjortar. Ett exemplar vävdes 2003 till det nya Världsbiblioteket i Alexandria.

    Mönstret till "Svarta trädgårdsmattan" kom till under Märta Måås-Fjetterströms tid vid Svensk Hemslöjd i Vittsjö 1913–19, men fick sin slutgiltiga form 1923.

    Märta Måås-Fjetterström 1927.

    Våren 1911 var en eländig tid i textilkonstnärinnan Märta Måås-Fjetterströms liv. Hon var 38 år gammal och hade just fått sparken från tjänsten som föreståndare för Malmöhus läns hemslöjdsförening, eftersom hon envisades med att komponera nya textilmönster i stället för att kopiera historiska förlagor. Bildväven ”Staffan Stalledräng” som visats och prisbelönats på en utställning blev droppen för föreningsstyrelsen: detta var inte skånsk hemslöjd!
     

    Märta Måås-Fjetterström tog avskedet mycket hårt. Hon hade ägnat sex år åt att bygga upp verksamheten i föreningen och skammen över att ha tvingats lämna sin tjänst blandades med oron för framtiden. Krisen förde ändå något gott med sig – hon behövde aldrig mer kopiera andras arbeten. Efter att under några år ha arbetat på Svensk Hemslöjds vävskola i Vittsjö startade hon 1919 en egen textilverkstad i Båstad, där hon fortsatte att utveckla vad väninnan Lilli Zickerman kallade ”moderna mattor för moderna svenska hem”.
     

    Märta Måås-Fjetterströms arbeten gjorde succé. Hon räknas numera till 1900-talets stora nyskapare inom textilkonsten, och hennes verk finns att beskåda på museer världen över, bland annat på Metropolitan Museum of Art i New York och på Louvren i Paris. Fram till sin död 1941 hann hon skapa nära 700 mönster till mattor, draperier och bonader. En stor del av dem kom till i hennes ateljé på övervåningen i fabriksbyggnaden i Båstad, där själva arbetet med att skapa de stora vävarna utfördes av skickliga väverskor på våningen under.
     

    Efter Märta Måås-Fjetterströms död var det osäkert om vävateljén skulle leva kvar, men driften övertogs av det nybildade bolaget MMF AB efter en räddningsaktion som involverade både kungahuset och vännen Carl Malmsten. Än i dag tillverkas i Båstad mattor efter Märta Måås-Fjetterströms nära hundra år gamla mönster, parallellt med nya verk från andra konstnärer.
     

    Nu finns en chans att se en samling av hennes finaste arbeten i verkligheten. Utställningen ”90 år med Märta Måås-Fjetterström” på Liljevalchs konsthall i Stockholm som invigdes 3 oktober och pågår till 6 januari 2010 kommer att visa Märta Måås-Fjetterströms konstnärliga utveckling från ungdomstidens gobelänger i slingrande jugendstil till senare års avancerade mönsterbyggen. En nutida koppling finns också; konstnären Karin Mamma Andersson och drottning Margrethe av Danmark har båda designat mattor som vävts i fabriken i Båstad och som kommer att visas på utställningen. 

     

    Mer info om utställningen "Märta flyger igen!"

    Foto MMF AB och Röhsska Museet
  • Få husohem.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!