Färgstarkt och personligt hemma hos smyckesdesignern

Hemma hos smyckesdesignern Erica Mathiesen är det hjärtat som får bestämma. Hon inreder sin sekelskifteslägenhet med själ och färg, med inställningen att more is more.

När hon flyttade in var allt helt vitt, berättar Erica Mathiesen och visar runt i lägenheten som numera sprakar av färg. Här är högt i tak, med stuckatur och takrosetter, skeva väggar och slitna trägolv – exakt som man förväntar sig i ett gammalt hus mitt i stan. 

Och det var precis det om Erica föll för, lägenhetens charm träffade henne rakt i hjärtat. Så är det med det mesta som hon omger sig med. Saker ska ha själ, de ska vara lite speciella, sådant som inte alla andra har. Jovisst, det finns några lampor från Ikea här och där, och på golvet står ett par puffar från inredningsföretaget Søstrene Grene. Men annars flödar hemmet över av unika föremål: säregen konst och vintagemöbler, antika vaser och skrin, hästar och elefanter…

– Jag är materialist, säger hon och ler. Jag älskar saker.

Färgstarkt och personligt hemma hos smyckesdesignern
Smyckesdesignern Erica Mathiesen driver det egna märket Miss Mathiesen. Ett rum i 1800-talslägenheten används som kontor för hennes smyckesverksamhet.
Färgstarkt och personligt hemma hos smyckesdesignern
En av Ericas utsmyckade älgskallar har fått hedersplatsen ovanför soffan i vardagsrummet.
Färgstarkt och personligt hemma hos smyckesdesignern
Den stora blyertsteckningen till höger är gjord av konstnären Saira Hunjan. ”Det var mitt första riktiga konstköp och jag älskar den fortfarande”, säger Erica.
Färgstarkt och personligt hemma hos smyckesdesignern
I hallen hänger ett älghuvud dekorerat med gamla broscher. Spegeln och bordet kommer från Kina och har köpts i en antikvitetsbutik i London. Den blå kinesiska vasen är ett auktionsfynd från London. Väggarna är målade i ”Lady 2782 Deco Pink” från Jotun.
Inspirerad av bondgårdar

Erica växte upp på landet, på en stor gård som hennes familj har bott och arbetat på i generationer. Hennes föräldrar driver skogsbruk men också olika kulturverksamheter, och de är bägge passionerat intresserade av historia och antikviteter, något som Erica har fått med sig. Det märks att hon har familjehistorien i blodet. 

– Jag är väldigt inspirerad av inredningen i gamla bondgårdar, säger hon.

Många av inventarierna i lägenheten har hon hämtat från barndomshemmet. Några möbler kommer från den årliga marknaden i närheten av föräldrarnas gård, andra har hon hittat hemma i “ladugården”. Men en del möbler kommer också från loppmarknader i London, där Erica bodde i många år, och från en resa i Indien. 

– Dit ska jag definitivt åka tillbaka. Jag älskar Indien! Det är färgstarkt och kaotiskt, Indien är lukter, ljud, människor, guld och glam. I Indien är det verkligen more is more som gäller, landet är en fest för alla sinnen.

Ungefär som att komma hem till Erica alltså – en fest för alla sinnen. Och en smula kaotiskt.

– Ingenting jag äger är egentligen praktiskt, och min stil är ganska eklektisk. Jag har aldrig haft en tanke på att saker ska passa ihop utan jag köper det jag har lust till, säger hon.

Färgstarkt och personligt hemma hos smyckesdesignern
Vardagsrummet är präglat av Ericas intresse för konst. Konstfotografi av Bjarne Bare, soffan och den persiska mattan är köpta i London, soffbord, Madam Stoltz, puff, Søstrene Grene. Väggen är målad i ”Lady 8478 Pale Green” från Jotun.
Färgstarkt och personligt hemma hos smyckesdesignern
Det rymliga köket har dubbla skåp ända upp till taket och är helt målat i vilsamt blått. Köksbordet är vintage, Erica fick det av sin granne i London när han skulle flytta.
Färgstarkt och personligt hemma hos smyckesdesignern
Barnstolen använde Erica själv när hon var liten. Skåpet i guld och svart är från Indien och köptes på Camden Market i London.
Färgstarkt och personligt hemma hos smyckesdesignern
et stora grå skåpet hittade Erica i ett magasin hemma på gården. Den gula tavlan köpte hon på en gata i Vancouver, av en man som tillhörde First Nations, Kanadas ursprungsbefolkning. Tavlan med fjädrarna kommer från Victoria and Albert Museum i London
Köper föremål på resor

Erica tog en master i samtidskonst i England och jobbade i flera år på ett konstgalleri i London innan hon flyttade hem igen. Numera satsar hon helhjärtat på sitt eget smyckesmärke Miss Mathiesen. Hon reser mycket i sitt arbete och får ofta med sig unika och “exotiska” föremål hem för att komplettera sin samling. 

– Jag gör mig aldrig av med något. Jag tycker till och med att det gör lite ont att sälja mina egna smycken…

Också i hennes egen design går det att hitta influenser från uppväxten på den stora gården på landet. I ett förråd hittade Erica flera älgkranier med horn som hennes farfar, en entusiastisk jägare, hade lämnat. Skallarna väckte Ericas kreativitet, hon smyckade ut dem och gav dem en touch av glamour.

– Jag har tre hemma själv, någon har jag sålt. De är väldigt excentriska så de är ju inte för alla. Och jag har märkt att de inte är så populära bland män, de tycker att jag förstör det stolta och maskulina i älghuvudena, säger Erica och ler.

Färgstarkt och personligt hemma hos smyckesdesignern
Erica har ett förflutet som hästtjej, vilket märks i lägenheten. Det stora häst­huvudet kommer från en antikbutik i Amhurst i London, och den lilla hästen, som troligen kommer från Kina, var en present från hennes kusin.
Färgstarkt och personligt hemma hos smyckesdesignern
Den imponerande sängen är Ericas dyraste investering. Den är tillverkad av Divine Dreams i Birmingham som nytillverkar och renoverar äldre, unika sängar. Kuddarna kommer från Marocko, överkast, Society Limonta, tapet ”Snow Tree” från Colefax & Fowler.
Färgstarkt och personligt hemma hos smyckesdesignern
Natt­duksbordet är egentligen ett antikt sybord som Erica har fått i present av sin pappa. Spegeln som kommer från Indien har hon fått av sin mamma.
Färgstarkt och personligt hemma hos smyckesdesignern
Den exklusiva metallsängen har vackra guldfärgade detaljer.
Scroll to Top