• Få husohem.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Snickra och fixa-proffsen byggde en ateljé i trädgården

    Drömmen om att få rum för alla kreativa idéer växte till ett hus. Följ med hem till Hus & Hem-medarbetarna Anna och Anders Jeppssons ateljé i deras trädgård i Malmö.

    Snickra och fixa-proffsen byggde en ateljé i trädgården
    Foto: Anna Jeppsson

    Fotografen Anna Jeppsson arbetar hemifrån i den ateljé som hon och hennes man Anders har byggt i trädgården i södra Malmö. Paret är väl bekant för alla läsare som följt Hus & Hem genom åren, med sina kreativa idéer och snickeribeskrivningar. Huset med rejäl takhöjd och generöst ljusinsläpp byggdes när Anna förändrade sitt yrkesliv och började jobba hemifrån. 

    – Jag var anställd som reklamfotograf för tio år sedan, men ville börja ett friare liv som frilans, säger Anna. Att jobba enbart i vår vanliga bostad blev snabbt ohållbart, så vi började rita på ateljén i vår trädgård. 

    Anna och Anders funderade noga över hur de använde tomten, så att trädgården skulle fungera med det nya huset. Huset placerades på en yta som ändå inte användes. 

    – Känslan är att vi inte har förlorat en enda kvadratmeter av trädgårdsytan, säger Anders.

    En praktisk begränsning var att det enbart fanns möjlighet att få bygglov för ytterligare 50 kvadratmeter på tomten. För att Anna ska kunna fotografera allt från små detaljer till stora uppbyggda miljöer behövs mycket plats, så frågan blev hur ytan skulle kunna utnyttjas på bästa sätt. I en fotoateljé krävs också generös takhöjd.

    i harmoni med snickerierna

    Vanan att arbeta i trä gjorde det naturligt att välja ett trähus. Anders är snickare, illustratör och möbelkonstruktör. Överallt i hus, trädgård och ateljé finns vackra trämöbler som han och Anna har arbetat fram. Det vita huset harmonierar med trädgårdens engelska vita växthus och alla vita snickerier i trädgården. 

    – Om man som vi har mycket möbler och prylar i ­trädgården är det smart att ha en enhetlig färg i grunden, sedan kan man förändra med textilier och kuddar och framför allt växter. Då är det inget som skär sig, säger Anna.

    Eftersom det är tungt att arbeta med betong anlitade Jeppssons hantverkare för att gjuta bottenplattan. Bottenplattan användes som underlag för stommen. 

    Byggde vägg efter vägg

    Det tog sju månader av snickrande på fritid och på semest­rar, från första till sista skruv. När regelverket var uppe snickrade och reste Anders tillsammans med Annas bror Patrik vägg efter vägg. Anna använde sommaren till att kvistlacka och måla ett oräkneligt antal löpmeter bräder vita på bockar i trädgården. 

    – Vi byggde bit för bit och tog det lugnt, berättar Anders. Att bygga ett stort hus är inte svårare än ett mindre projekt – bara många fler skruvar. Som tur är finns det ju skruvdragare.  

    För att hålla nere totalkostnaden valde Jeppssons ett pappklätt pulpettak, och golvet är målad betong. Båda valen ger ett rent och enkelt intryck, som passar huset. I slutet av bygget tillkom även ett tak ovanför ingångarna. Taket består av härdat glas, för att ge mesta möjliga ljus­insläpp. Samtidigt är det ett material som sväljer ljud, till skillnad från ett plasttak.

    Överallt syns det att Anna och Anders arbetar med kreativa idéer. I taket sitter taljor som gör att man kan hissa upp till exempel fotolampor, på väggen finns en pappersrulle för anteckningar, och skrivbordet har en vägg som döljer alla sladdar. I den ena delen av ateljén ryms ett kontor med ett litet loft ovanför med plats för rekvisita. 

    En oväntad fördel med ateljén är att den öppna ytan även kan användas som festlokal när familjen önskar det. Då flyttas några av alla de egenbyggda, vita bord som fyller hemmet och trädgården tillsammans med några loppisfyndade bord, som också målats vita. 30 sittande gäster får plats! Simsalabim så har den praktiska fotomiljön förvandlats till en trivsam plats för släktfesten.

    Det lilla huset i familjen Jeppssons trädgård använder Anna Jeppsson som fotoateljé, men det är också familjens festvåning. I den högra delen är takhöjden fyra meter, i den vänstra ryms två våningar. Både in- och utsidan består av liggande träpanel, utom på ett ställe där panelen är stående för att skapa en mer spännande fasad. Foto: Anna Jeppsson

    Under trappan har det blivit plats för ett litet förvaringsutrymme. Dörren har både utomhusgångjärn och utomhusregel, som passar fint till den grova sponten. Det smala skåpet i hörnet är en av Jeppssons egendesignade möbler. Foto: Anna Jeppsson

    I ateljédelen strömmar ljuset in genom de stora glaspartierna i nordväst. I bortre delen finns kontoret med ett loft över. De loppisfyndade glasskåpen har Anders förenat med ett hyllplan. På väggen ovanför hänger "mitt jobbeliv", som Anna kallar det, att-göra-listor uppsatta med kontorsklämmor. Foto: Anna Jeppsson

    Morgonsolen kommer in genom de kvadratiska små fönstren. Möblerna är målade i en blank svart färg, både av estetiska och praktiska skäl: "Jag vill inte ha in fler färger, utan håller mig till svart och vitt", säger Anna. Foto: Anna Jeppsson

    På egenbyggda hyllor finns det plats för ständigt föränderliga "tavlor", just nu med fat i kristall och silver, kemiglas och ljusstakar. Kvasten är köpt på Thailandsresan och järnsängen är en present från en väninna. Foto: Anna Jeppsson

    Anna fotograferar ofta handarbete, och på loftet står en av Jeppssons många snickrade klädställningar, den här är för dukar och försedd med hjul. I taket hänger en gammal garagelampa med galler. På väggen sitter köksskåp som togs till vara vid renoveringen i det stora huset. Under skåpen har Anders byggt ett hyllsystem med genomskinliga plastbackar. Foto: Anna Jeppsson

    Loftet har fått ett stilrent räcke, som ger maximal utsikt och ljusgenomsläpp. Räcket är en egen konstruktion med stålvajrar, spännskruvar, fyrkantsstolpar i järn och en överliggare i trä. Foto: Anna Jeppsson

  • Få husohem.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!