• Få husohem.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Ny design i hundraårigt hus

    Nu eller aldrig, tänkte Agneta när hon lämnade storstan och flyttade till sitt barndomshem i Jämtland. Med sin kärlek till ny design har hon satt en egen prägel på det hundraåriga huset.

    Huset är byggt 1909 och när Agneta och Per köpte gården var huset ljusgult, men de målade efter mycket eftertanke fasaden ljusgrå.

    Kammaren, vardagsrummet och biblioteket ligger i fil. Förvaringskorg, Korbo. Halmbockarna har hängt med sedan barnen var små. Golvuret är arvegods. Matta "Tretford" av gethår, från Ogeborg.

    Kakelugnen i biblioteket är original och en av de två som finns kvar sedan huset byggdes 1909. Stolen "Bond" av Jean-Marie Massaud, Offecct. Fårskinn från Raftälvens Fårgård.

    I köksfönstren hänger lummerkransar. Köket har renoverats i omgångar men den väggfasta bänken har fått vara kvar. Bord och stolar "Cornflake" av Claesson Koivisto Rune för Offecct, i förgrunden stolen "Sjuan". Fårskinn, Raftälvens Fårgård. Kuddar, Frösö handtryck. Sittdynor i ull från Designers Eye. Handdrejade filbunkar "Matro" i stengods, från Byhuset. Vagn, Ikea.

    Den rostfria 70 cm djupa diskbänken är specialtillverkad hos Nordsamverk i Östersund. Köksskåp och lådor, Ikea. Handdrejade filbunkar "Matro" i stengods, Byhuset. Matta, Ikea. Julbock från Rotor.

    Viktor och Jambo gosar på köksgolvet. Skjutdörren är målad med griffeltavelfärg och döljer städskrubb och förvaring. Rostfria lådor, fläkt och spis från Ikea. Bänkskivan av björkfaner är målad med svart lackfärg. Golvet är lutat och vitpigmenterat. Krokar "Byro", Byhuset.

    Från köket ser man in i kammaren. Bord "Cornflake", Offecct. Lampan i metall är köpt i England. Röd pläd, Designers Eye. Rullvagn, Ikea. Rostfri kyl och frys, från Gram. Röd ljusstake med äpplen från Agnetas farmor. Hylla och konsoler "Byro" från Byhuset. Lykta från Karlskrona Lampfabrik. Korg "Code", Asplund.

    Arbetshörna i allrummet på övervåningen. I bakgrunden skymtar Viktors rum. Bord, "Cornflake", Offecct. Stolar "Dropp" av Mikael Warnhammar, Ergona. Hylla "Byro" från Byhuset. Brio labyrintspel, från Asplund. Ljusstake av Anna Kraitz. Taklampa, SMD design.

    Sovrummet på övervåningen ligger i fil med allrummet och Viktors rum. Påslakan i tyget "Bubbels" från Frösö handtryck. Sängbord, egentligen tänkt för skoförvaring, ullpläd och lampa, allt från Ikea. Lykta, Stelton.

    Några av husets fönsterrutor består av muslinglas, ett frostat spetsmönstrat fönsterglas. Ursprungligen etsades mönstret fram i syrabad. Vid nytillverkning blästras det fram.

    Den 300 kvm stora mangårdsbyggnaden har sin traditionella planlösning kvar på nedervåningen. När Agneta växte upp bodde två generationer av familjen på var sin våning.

    Den 300 kvm stora mangårdsbyggnaden har sin traditionella planlösning kvar på nedervåningen. När Agneta växte upp bodde två generationer av familjen på var sin våning.

    Toalettens väggar på nedervåningen är klädda med vitt standardkakel. På golvet ljusgrå klinker. Väggskåp i plåt, Ikea. Ställningen till handfatet har Agneta ritat. Matta från Pappelina. Pall "Flower" från Offecct.

    Dörren mellan vardagsrum och bibliotek är öppen. Fåtölj "Nemo" av Eero Koivisto och Ola Rune, Offecct. Kudde, Kerstin Boulogner. Bänk "Air" av Thomas Sandell och ljusstake "Stella" av Stina Sandwall, båda från Asplund. Hyllor från Byhusets förvaringsserie "Byro". Vägghängda skåp, Ikea.

    Jonas i biblioteket. Hyllor och bänk "Byro" från Byhuset. Förvaringsboxar och tidskriftssamlare från Bigso. Slagbordet är arvegods. Lampa "L1" från Luxo. Mattan har familjen köpt på en resa i Tunisien.

    Man förstår att gården har anor när det som kallas "Nya huset" har hundra år på nacken. Med sina fjorton hus och uthus är By, som gården heter, nästan som en liten by i sig. De första gårdshusen byggdes redan på 1300-talet.

    Här, i den stora renoverade mangårdsbyggnaden utanför Östersund, bor Agneta och hennes familj sedan 15 år tillbaka. Efter flera år i Stockholm återvände hon då till barndomshemmet på Rödön.

    – Det kändes viktigt att göra om och sätta sin egen prägel på huset, säger Agneta.

    Trots den klassiska stilen med pärlspont, spegeldörrar och spröjsade fönster är huvudbyggnaden nu mycket sparsmakat inredd med vita väggar och ren modern design.

    – Jag tycker om kontrasten mellan det gamla och det nya, säger Agneta. Det är roligare att ta in det moderna och liksom låta historien fortsätta. Det som är modernt nu, kommer ju också att vara historia en dag.

    Per och Agneta bodde i lägenhet i Stockholm i flera år men fick möjlighet att köpa Agnetas föräldrahem när sonen Jonas var liten.

    – Då kändes det som att det är nu eller aldrig. Det var inte någon självklarhet att lämna bra och roliga jobb i Stockholm för att flytta till Jämtland. Men jag visste också att om jag skulle flytta tillbaka igen, så var det just på den här gården jag ville bo, berättar Agneta.

    Det var inget lätt beslut – gården består förutom av tre boningshus av flera gamla lador och uthus som kräver underhåll.

    – Man har ett åtagande när man bor så här, det påverkar hela ens sätt att leva.

    För Agnetas del innebar det bland annat att hon startade Byhuset med inredningsbutik, kafé och utställningar i ett av gårdens gamla timrade hus.

    – Då, för femton år sedan, var det nog många som tyckte det var vågat här ute på bondvischan. Men jag tänkte att flyttar vi hit, så blir detta centrum i världen för oss. Även om Rödön inte är New York eller Stockholm, så är det lika mycket mitt i världen som andra platser. Och här finns också intresse för konst och god design!

    Per och Agneta har renoverat mangårdsbyggnaden i etapper även om mycket gjordes strax innan de flyttade in. Framför allt har det handlat om att återställa den gamla vackra byggnaden från 1909.

    – Vi rev ner de brunmurriga sjuttiotalstapeterna av väv och återställde de fönster som byggts för i köket.

    Pärlsponten i köket knackades fram, men det visade sig vara lättare att sätta upp en ny med samma mått än att försöka restaurera den gamla.

    – Och den gamla köksbänken som funnits där sedan jag var liten, har fått vara kvar. Den är väldigt bra när man är många runt bordet, säger Agneta.

    En annan speciell detalj i huset är de spröjsade fönster som delvis består av muslinglas. Det är fönsterglas med ett skirt frostat mönster som etsades fram i syrabad och var vanligt i lusthus vid förra sekelskiftet.

    – Men min farmor tyckte inte om glaset utan slog ut flera rutor, skrattar Agneta. Lyckligtvis stoppade farfar henne så muslinglaset är intakt på de flesta fönstren i huset.

    Per och Agneta har haft respekt för husets planlösning och varit ganska försiktiga med större förändringar. Agneta hade till exempel en klar idé om hur hon ville göra om det rymliga men ganska opraktiska bondköket

    – Men vi insåg att i så fall kan vi glömma resten av huset, vi kommer inte att ha råd att göra något annat.

    Nu finns här ett visserligen modernt och trevligt men fortfarande inte helt optimalt kök, enligt Agneta.

    – Det är 30 kvadratmeter stort och man får springa som ett jehu från den ena delen av det till den andra!

    Färgen på huset var en annan knäckfråga. I alla år som Agnetas farföräldrar och föräldrar bott där, har det varit ljusgult.

    – Men jag ville att det skulle målas ljusgrått. Ett tag var det jag mot hela världen! Men jag stod på mig och provmålade med olika grå nyanser. När det väl var ommålat blev alla helnöjda.

    Även inomhus är det mycket basfärger som grått och vitt.

    – När vi flyttade in fick jag för mig att jag skulle svampmåla kammaren i en terrakottafärg, det var ju så poppis då. Jag klarade en vecka! Sedan var jag tvungen att måla om.

    Med den lugna bakgrunden är det lättare att blanda nya möbler med gamla, bland annat har ett vackert jämtlandsskåp som Agneta ärvt av sin farfar fått en paradplats i huset. Med vitt och grått i grunden är det också lätt att göra jul i huset, enligt Agneta.

    – Det enda som behövs är levande ljus, lummer och röda äpplen. Och julglada människor förstås!

    Text Nina Sederholm Foto Tina Stafrén
  • Få husohem.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!