Ebba såg 500 operaföreställningar under pandemin – bjöds in till The Met i New York

Vi har alla haft olika sätt att härda ut under pandemin. För Ebba i Jönköping har det handlat om sång och musik. Via datorn har hon sett massor av opera och i höstas satt hon i publiken i New York. – Det var en magisk upplevelse!

Ebba Nilsson

Ålder: 73 år.
Familj: Singel.
Bor: Lägenhet i Jönköping.
Gör: Pensionerad reseledare.
Aktuell: Operaälskare som på drygt ett år såg nästan 500 livesända operaföreställningar.
Kuriosa: Blev stormästare fyra gånger i frågeprogrammet Jeopardy på 90-talet.

Det är nog ingen tvekan om att Ebba Nilsson är en av Sveriges största älskare av opera och hon kallar sig själv operamissionär.

När coronapandemin la sig som en kvävande filt över såväl vardag som kulturliv våren 2020 drabbades hon extra hårt.

– Jag var tvungen att gå in i självisolering. Eftersom jag bara har 50 procents lungkapacitet är jag övertygad om att jag hade dött om jag blivit smittad, berättar hon.

Det var då hon upptäckte något som skulle bli en stor glädje för henne under de ensamma dagarna i lägenheten hemma i Jönköping.

Ett av världens främsta operahus, The Metropolitan Opera House i New York, eller Met som det ofta kallas, sände varje dag en gratis föreställning som en tröst för alla operafantaster runt om i världen.

För Ebba var det en fantastisk möjlighet.

– Från mitten av mars 2020 till slutet av juli förra året såg jag 400 föreställningar av 105 operor på datorn. Det började med Carmen av Bizet och jag försökte hinna med en föreställning om dagen.

Ebba blev så överväldigad av att föreställningarna gick att ladda ner kostnadsfritt att hon vid flera tillfällen donerade mindre summor till Met i sin mamma Karin Nilssons namn.

– Det var mor som öppnade mina öron och fick mig att upptäcka klassisk musik och opera.

Hennes donationer ledde till att hon fick svar av en kvinna, Pamela Bennett, som arbetade på Met. De började brevväxla och Pamela bjöd in Ebba till operahuset så snart den värsta pandemin gått över.

– Det kändes helt fantastiskt att de överhuvudtaget hörde av sig. Jämfört med de donationer Met brukar få var det jag skänkte ingenting, säger Ebba.

Ebba såg 500 operaföreställningar under pandemin – bjöds in till The Met i New York
Ebba med några av sina gamla skivor.

Är som att segla

I november förra året blev resan äntligen av. För Ebba var det en magisk upplevelse. Trots att hon är pensionerad reseledare som sett stora delar av världen och dessutom sedan många år är passionerad operafantast var det första gången hon kom till The Metropolitan Opera House.

– Det var mäktigt att gå över den öppna platsen fram till den vackra byggnaden.

Besöket i New York var ett av hennes drömmars mål. Sedan hon var i tonåren har Ebba älskat operor. När hennes jämnåriga vänner lyssnade på Beatles och Rolling Stones köpte hon skivor med Trollflöjten av Mozart och Aida av Verdi.

– Jag minns så väl hur det började. Jag och en jämnårig kompis slötittade på tv som sände en föreställning av Puccinis Madame Butterfly. Efteråt tittade vi bara häpet på varandra. Vi var båda lika tagna av sången.

Popmusik lockade henne inte alls.

– Jag brukar använda en metafor för att förklara det: klassisk musik är som att segla medan popmusik är som att åka racerbåt.

Intresset för operor utvecklades under Ebbas skol- och språkresor till Tyskland och England i mitten av 60-talet. Men det blev även balett, som Svansjön av Tjajkovskij som hon såg i London och operett som Fågelhandlaren av Carl Zeller som spelades när hon var i Trier i Tyskland.

– När jag kom hem från Londonresan köpte jag en skiva med Svansjön. Den spelade jag sönder och samman, minns hon med ett skratt.

Men man kan säga att Mozarts Trollflöjten gått som en röd tråd genom Ebbas musikliv. Den såg hon första gången tillsammans med sin mamma Karin i Berlin och den har hon sedan dess sett åtskilliga föreställningar av.

Ebba såg 500 operaföreställningar under pandemin – bjöds in till The Met i New York
Äntligen på plats i Met i New York.
Foto: Privat

Flyttade hem igen

Under alla år som hon arbetade som reseledare i länderna runt Medelhavet och i Östeuropa försökte Ebba passa på att gå på så många operaföreställningar som möjligt.

– När jag var reseledare för bussreseföretag som arrangerade resor till länder som på den tiden låg på andra sidan järnridån ingick det ofta kulturinslag som ett operabesök. Det passade mig perfekt.

I nästan hela sitt vuxna liv bodde Ebba i Lund och när hon inte var ute och reste blev det många besök på Malmö Stadsteater (nuvarande Malmö Opera). Givetvis såg hon Trollflöjten där i början av 70-talet.

När hennes mamma avled flyttade Ebba tillbaka till hemstaden Jönköping och bosatte sig i moderns lägenhet med den fantastiska utsikten över Vättern.

Att det därför var en alldeles speciell upplevelse för Ebba att landa i New York den 9 november förra året är lätt att förstå. Hon hade valt dagarna hon skulle tillbringa i världsstaden med omsorg.

– Jag valde en vecka när jag kunde se många av de föreställningarna jag verkligen ville se. Men in i det sista var det osäkert om jag skulle kunna resa på grund av pandemin, säger hon.

Ebba såg 500 operaföreställningar under pandemin – bjöds in till The Met i New York
På brunch med nya operavännen Pamela Bennet i operahuset, Met.
Foto: Privat

En gång i livet

Men lyckligtvis kom hon i väg innan omikronvarianten på nytt försvårade resor och upplevelsen blev precis så fantastisk som hon hade föreställt sig.

– Jag såg fyra föreställningar. På onsdagen var det Porgy och Bess av Gershwin, på fredagen Turandot av Puccini, på lördagen Puccinis La Bohème och på söndagen Mästersångarna i Nürnberg av Wagner.

Besöket på Met kröntes av en träff med den kvinnliga orkestermästaren och hon bjöds på en brunch av Pamela Bennett som tackade henne än en gång för donationen.

Pamela berättade att hon blivit rörd när Ebba skrev att hennes mamma drömde om att få komma till operan, men att det aldrig blev av.

– Det här var en sak som man bara gör en gång i livet, säger Ebba. Men jag tänker fortsätta njuta av operor hemma i soffan. Met har tyvärr slutat sända föreställningar gratis, men jag har tecknat ett abonnemang för 1 500 kronor som gör att jag kan se och lyssna på 750 föreställningar.

Scroll to Top