• Få hemmetsjournal.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Frossa i nyttiga nötter i jul!

    Proteiner, fibrer, vitaminer, mineraler och inte minst – nyttiga fetter. Är det något du ska njuta av i jul så är det nötter!

    Bild 1290543

     

    Juletid är njuttid och är det någon gång vi är värda att luta oss tillbaka, äta något gott och bara slappna av så är det nu. Den hälsomedvetne ser dock till att frossa smart och gå loss på julens nyttigaste godis – nötterna.

    – Framför allt innehåller nötter helt rätt fettsammansättning, men även fibrer, vitaminer, lite kolhydrater, mineraler och antioxidanter. Nötter är det mest näringstäta livsmedel vi har – fullproppat med nyttigheter.

     

    Dessutom mättar de bra, säger näringsfysiolog Kristina Andersson.

     

    Hon menar att julens nötter dessutom är ännu lite bättre än de vi annars äter.

    – På julen serverar vi oftast nötterna med skal, det gör att vi per automatik äter dem långsammare och får i oss lagom mängd av nötterna som ju, trots all sin nyttighet, även innehåller en hel del kalorier. Dessutom slipper vi rostning och saltning.

     

    Julens 10 nyttigaste nötter:

    Hasselnöt

    Den här delikatessen är inte bara oerhört rik på antioxidanten E-vitamin utan också det mest lättillgängliga valet för dig som vill ha en svensk och därmed mer miljövänlig nöt. Innehåller även kalcium som är bra för skelettet, har en kolesterolsänkande effekt och sätter fart på fettförbränningen.

     

    Sötmandel

    Den smalaste nöten i gruppen. Ger dig massor av e-vitamin, järn, kalcium, magnesium, protein och kostfibrer. Mättar och gynnar matsmältningen. Även mandlar går att köpa svenskodlade.

     

    Paranöt

    Framför allt det rika innehållet av selen är särskiljande för paranöten. Selen är ett mineral som är en kraftig antioxidant som bland annat sägs skydda mot hjärt- kärlsjukdomar, diabetes och åldrande.

     

    Valnöt

    Dessa magnesiumrika nötter är även proppade med det nyttiga omega 3-fettet som är viktigt för hjärnans funktion och ökar koncentration och inlärning. Dessutom innehåller de hög andel B6-vitamin och hjälper kroppen att bilda röda blodkroppar.

     

    Cashewnöt

    Magnesium, zink och järn – den populära cashewnöten är fulladdad med mineraler. Zinken stärker immunförsvaret, magnesium är bra för din nervfunktion och järnet ökar ditt blodvärde.

     

    Jordnöt

    Den läckra lilla nöten (som egentligen är en baljväxt) är den mest proteinrika nöten vilket gör att den mättar bra. Den är också full av b-vitaminerna folsyra och niacin som påverkar din ämnesomsättning och dessutom reparerar kroppens DNA. Jordnötter ger dig även de starka antioxidanterna E-vitamin och reveratrol.

     

    Pekannöt

    En fet nöt som är väldigt rik på zink – toppen för immunförsvaret och ämnesomsättningen.

     

    Pistagenöt

    En protein- och fiberrik nöt som har en hög halt av kalium. Bra för muskel- och nervcellernas funktion och hjälper till att reglera din hjärtrytm och ditt blodtryck. Pistagenöten ger också massor av antioxidanter som skyddar mot åldrande och cancer, särskilt bröstcancer.

     

    Macadamianöt

    En järnrik dundernöt som innehåller en stor andel av b-vitaminet tiamin som påverkar kroppens ämnesomsättning.

     

    Källa: I Form, näringsfysiolog Kristina Andersson

     

  • Få hemmetsjournal.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!