• Få hemmetsjournal.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Den vågade kuppen mot flygplatsen

    Flera maffiafamiljer låg bakom det berömda Lufthansarånet på John F Kennedy-flygplatsen i New York. Ett av historiens bäst planerade rån. Det har tagit FBI och New York-polisen årtionden att smula sönder organisationen bakom. Och även om man vet vem som var hjärnan bakom kuppen har man aldrig lyckats åtala honom.

    Den vågade kuppen mot flygplatsen

    Denna byggnad är totalt säkrad mot rånare och terrorister, sa flygbolaget Lufthansas chef när bolagets imponerande nya terminal på John F Kennedy-flygplatsen i New York öppnades. Byggnaden var fullspäckad med elektroniska larmsystem och övervakningskameror och mitt i det hela, fanns ett särskilt värderum som, enligt chefen, var den säkraste platsen i världen.

    Få månader senare, den 11 december 1978, utförde en grupp män ett välorganiserat och blixtsnabbt rån mot Lufthansas terminal. De trängde in i värderummet och fick med sig 6,5 miljoner dollar, en otrolig summa 1978.

    Klockan 03.00 natten till den 11 december körde en stor svart Ford skåpbil på North Boundary Street vilken leder till Kennedy-flygplatsen. På grund av extrem kyla låg flygplatsen närmast öde och ingen lade märke till att bilen stannade och att maskerade män klippte av låset till en stor gallergrind med en stor avbitartång.

    De körde in, stängde gallergrinden efter sig med ett medhavt hänglås och körde med släckta lyktor därefter de 150 metrarna till den nya terminalen.

    Åtta maskerade män steg ut ur bilen, men när de närmade sig byggnaden ropade vakten Kerry Whalen på dem. Han övermannades och tvingades att öppna den elektroniska porten till terminalen. Därefter slog de honom medvetslös, band honom och kastade in honom i bilen.

    Kuppens ledare, Jimmy Burke, när han några år senare greps för mord.

    Hotade personalen

    När de gick in möttes de av två av Lufthansas anställda som var med i komplotten. Av dem hade de fått veta att resten av terminalens nattskift, åtta man, precis nu hade kaffepaus i matsalen. Därför var det enkelt att övermanna dem och sätta handfängsel på dem.

    Bara en av de åtta anställda, Rudi Eirich, kände till koden till värderummet, men han vägrade till en början att öppna den tunga ståldörren. Det var rånarna förberedda på, de visade honom ett fotografi på hans hustru och barn och hotade med att det skulle ske något mycket obehagligt med dem om han inte lydde order.

    Kort därpå var dörren till värderummet öppen och rånarna satte igång med att tömma det på värdesaker, först och främst fyrtio paket med sedlar, allt som allt fem miljoner dollar, samt smycken för en och en halv miljon dollar.

    Pengarna hade anlänt till Kennedy-flygplatsen från Frankfurt i Tyskland den 8 december. Det var dollar som amerikanska turister och utstationerade soldater hade växlat till D-mark. Sådana värdetransporter skedde regelbundet och rånarna visste om när det ägde rum.

    Normalt hämtades försändelserna av säkerhetsfirman "Brinks" kort efter ankomsten, men en stöld på tjugo tusen dollar från terminalen fredagen den 8 december gjorde att säkerheten skärptes, så försändelsen blev kvar i värderummet över helgen. Det skulle senare visa sig att stölden av pengarna var en del av rånarnas planering.

    Hittade fingeravtryck

    Hela aktionen tog fyrtio minuter och rånet väckte enorm uppmärksamhet. Det var dittills det största rånbytet i USA:s historia, 6,5 miljoner dollar motsvarar idag över 30 miljoner dollar.

    Rånarna hade inte lämnat spår i form av fingeravtryck eller annat i terminalen. Den svarta skåpbilen hittades tre dagar efter kuppen, övergiven på en sidogata i Brooklyn med tre parkeringsböter under vindrutetorkarna.

    FBI fick ta hand om saken, och man kom snabbt fram till, att bara maffian hade män och expertis till att genomföra en sådan noggrann kupp. Och det var särskilt två grupper man misstänkte, en ledd av underboss John Gotti från Gambinofamiljen och en ledd av underboss Jimmy Burke från Lucchesefamiljen.

    Båda två hade specialiserat sig på rån.

    FBI lyckades hitta fingeravtryck i den svarta skåpbilen. De visade sig tillhöra en svart bluesmusiker, Parnell "Stacks" Edwards, som ofta arbetade som chaufför för Lucchesefamiljen. Han hade fått order om att köra Forden direkt till skrotning, men det hade han glömt i ett kokainrus.

    Då FBI-agenter stormade Edwards lägenhet den 18 december hittade de honom mördad med ett nackskott.

    Vincent Asaro, 80, greps 2014 för att ha hjälpt Burke att gömma bytet från kuppen.

    Många mördades

    Så fortsatte det varje gång FBI kom någon, som hade anknytning till kuppen, på spåren. I mars 1979 hittades en affärsman som hade förbindelse till maffian, Louis Cafora, och hans hustru Joanne, mördade i sitt hem. Louis Cafora hade tvättat en del av pengarna från kuppen.

    Bookmakern Martin Krugman, som hade nära förbindelser med underboss Jimmy Burke, mördades den 6 januari 1979.

    Det skulle senare visa sig att han hade varit med och planerat kuppen.

    Allt som allt mördades ett tiotal personer som kunde knytas till kuppen på order av Jimmy Burke, enligt FBI.

    FBI kom relativt snabbt underfund med namnen på de två Lufthansaanställda som hade samarbetat med maffian. Det var Louis Werner och Peter Gruenwald som pressades till det eftersom de var skyldiga bookmakern Martin Krugman mycket pengar.

    Louis Werner dömdes i maj 1979 till tolv års fängelse för sin medverkan. Peter Gruenwald samarbetade med FBI och har sedan dess levt med vittnesskydd.

    Det tog många år innan FBI och New York-polisen kunde få ihop hela förloppet. Det var Louis Werner som hade berättat för Martin Krugman om värdeförsändelserna, och det var de två tillsammans med underboss Jimmy Burke och Henry Hill, även han medlem av Lucchesefamiljen, som stod för planeringen.

    Det var Burke som hade kommandot och han valde ut Tommy DeSimone, Joe Civitello, Angelo Sepe, Tony Rodriguez, Joseph Costa och sin egen son Frank Burke, alla från Lucchesefamiljen att genomföra kuppen.

    Därtill kom Paolo Li Castri från Gambinofamiljen och Vincent Asaro från Bonnanofamiljen.

    Jimmy Burke var tvungen att involvera de två andra maffiafamiljerna, Gambinofamiljen eftersom ingen i New York gjorde något utan deras välsignelse, och Bonnanofamiljen eftersom Kennedy-flygplatsen låg i deras distrikt.

    Pengarna från kuppen återfanns aldrig. Några av de medverkande dömdes senare, och även om Jimmy Burke aldrig åtalades som huvudman dömdes han till ett långvarigt fängelsestraff för mord och dog i cancer i fängelset 1996.

    Maffiamedlemmen Vincent Asaro, 80, från Lucchesefamiljen greps 2014. Han åtalades för att ha hjälpt Jimmy Burke att gömma pengarna och smyckena direkt efter kuppen. Vid en rättegång 2017 frikändes han. Bevisningen höll helt enkelt inte.

  • Få hemmetsjournal.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!