Både mossigt och vågat
En lättklädd skönhet som poserar liggande på motorhuven eller stående bredvid är något vi förknippar med 1950- och 60-talets bilreklam. Idag kan man – nästan – skratta åt det. Samt konstatera att man kunde vara både mossig och djärv samtidigt redan 1924 när en ung kvinna visar mycket av sig själv medan hon håller fram en Ford personbil – på en bricka!
Inte semester för hela hushållet
Ah, sommar, semester, sol och bad. Men för husmor betyder sommaren inte bara avkoppling, hon har ju måltiderna att tänka på. Men det finns en lösning – och gissa vilken? Ja, inte är det att man och barn tar sin del av matlagningen. Lösningen heter KALMAR-konserven. Bilens baklucka är sprängfylld av konserver, man och barn kalasar på maten som mamma dukat fram nere på stranden och husmor – ja, hon gläds åt alla konservburkar. Fast disken kommer man förstås inte undan. Men kanske kan det bli tid för ett snabbt eftermiddagsdopp mellan lunch och middag?
Kan själv!
Den hjälplöse karln – en klassiker i reklamen. Om det inte gäller bilar, tv-apparater och annat viktigt utan futtigheter som mat för dagen. Men det är klart, mat ska man ju ha och det hade kunnat sluta illa om inte den rörande käcke mannen i reklamen från 1958 hade upptäckt Kelloggs Corn Flakes! Lite mjölk och några jordgubbar på, så har man en måltid som till och med en karl klarar av att göra!
Och vem ska tvätta…
Åh, vilken tur att det finns män! Som kan titta i mikroskop, tänka ut, fundera, kort sagt använda vad som brukar kallas de små grå – hjärncellerna alltså – för att sedan komma fram till ett tvättmedel som gör tvätten vitare än vit. Vem som ska ta hand om tvätten är det förstås ingen tvekan om!
Dessa karlar!
Så stora, så starka och så rådiga och bra på att bestämma. Fast ibland behövs en kvinnas hand för att de ska få ordning på de små men nog så viktiga sakerna, som att äta sina vitaminer. Och det är verkligen en mycket kvinnlig hand med elegant armband som sträcker fram burken med ABCDin vitamintillskott från Ferrosan.
Bakom varje stark man – en mor!
Åh, vilken liten karl! I slips, skjorta, slipover och med muskler som en beundrande liten flicka imponerad känner på. Året är 1936, och en ny generation ska lära sig vem det är som står för styrka och vem som storögt ska beundra den. Fast texten i reklamen upplyser också om att grabbens krafter beror på att han har en så klok mamma som varje morgon serverar honom en stor kopp Ögon-cacao. Ja, vem skulle annars göra det?
Den sagolika sytråden
Kom inte och säg att det inte finns glädjeämnen i en flickas liv. Det finns ju till exempel – sytråd. Och vem kommer 1946 med en hel bricka till den lyckliga prinsessan om inte självaste prinsen! Att en flicka skulle kunna tänka sig en roligare present kunde man inte föreställa sig på företaget Mölnlycke, men så var man ju också så att säga part i målet…