London förbjuder reklam för skräpmat

Storbritannien liksom fler västländer har haft ökande problem med barnfetma. Nu förbjuder Londons borgmästare därför all reklam i kollektivtrafiken i staden föreställandes godis, snabbmat och snacks.

I måndags började affischer och reklampelare i Londons kollektivtrafik att rensas från all reklam för godis, glass, läsk och övrig snabbmat. Anledningen är den nya lagen som då trädde i kraft. Lagen gäller den mat som innehåller mycket socker, salt eller fett. Reklamförbudet gäller hela lokaltrafiken, alltså tunnelbana, bussar, busshållplatser, taxis, hyrcyklar, flodbåtar och reklamaffischer i rondeller.

Sdaq Khan är borgmästare i staden och initiativtagare till förbudet.

– Borgmästaren är säker på att det här kommer att minska mängden reklam för skräpmat som barnen ser, men också stärka londonborna i att göra mer hälsosamma val för sig själva och sina familjer, säger en talesperson för borgmästaren till BBC.

I uttalandet säger de också att det här såklart inte är ett problem som löser sig över en natt med enbart denna åtgärd, men att det är en början och ett krafttag för ett problem som bara växer. Eller en tickande bomb, som borgmästaren uttryckt sig.

Många av de annonsföretag som drabbas av lagen slår hårt tillbaka och menar på att detta kan komma att drabba londonborna i slutändan, med höjda biljettpriser för att kollaktivtrafiken helt enkelt inte drar in samma intäkter som tidigare.

Men resultatet har snarare visat sig få företagen att tänka om då många företag nu väljer att lyfta fram sina nyttiga alternativ i marknadsföringen. 

I Storbritannien räknas 28 procent av barn mellan 2 och 15 år vara överviktiga eller feta och det är nästan precis samma siffror som i USA. I Sverige är omkring 20 procent av barnen överviktiga, en siffra som stiger för varje år.

Scroll to Top