Sveriges bästa kassörska ska koras! Möt Marina – kandidat nr 5!

Vem vinner 50 000 kronor? Några vänliga ord vid kassan kan förgylla dagen! I våras efterlyste vi Sveriges bästa kassörska och vi fick in mängder av förslag från hela landet. Fem av dem presenteras lite närmare i tidningen, och dessa tävlar om att vinna Hemmets Journals stora pris. Här möter du kandidat nummer 5, Marina…

En glad vissling hörs bortifrån kassan. Då vet kunderna att Marina Sjökvist är på plats.

– Visslandet är verkligen hennes kännetecken, säger en äldre dam som är i färd att plocka ner frukt och mejerivaror i sin väska.

Marina Sjökvist

Ålder: 55 år.
Familj: Maken Clifton, hunden Fabbe, katten Mysan.
Bor: I Angerdshestra sydväst om Jönköping.
År i yrket: 38.
Intressen: Matlagning.

När hon förstår att Marina är kandidat till Hemmets Journals stora pris nickar hon glatt:

– Jag har handlat här i många år och har aldrig någonsin sett henne arg eller grinig. Hon är verkligen en tillgång i den här butiken!

Själv beskriver sig Marina Sjökvist som en av inventarierna på Ica Nära Gräshagen i Jönköping. Hon var bara 17 år när hon, efter avklarad gymnasieutbildning i distribution och kontor, började jobba i butik.

– Det blir 38 år till hösten. Och jag ångrar inte en sekund! Hade jag fått leva om mitt liv, så hade jag valt precis samma yrke idag!

Hon beskriver butiken som väldigt familjär. Inte bara för att den ägs och drivs av Nisse Popov och hans båda döttrar, med Marina som oumbärligt stöd, utan också för att de trogna kunderna med åren hunnit bli nära bekanta som hon kan skratta och skoja med.

– Det är nog ett släktdrag. Min pappa är likadan, han skrattar och skämtar för jämnan, säger Marina.
Men emellanåt kan det också bli allvarligare samtal, varvat med utbyten av råd och recept.

– Senast igår, faktiskt. Jag gillar att laga mat och en av kunderna, som är nybliven pensionär, fick tips om baconlindad kycklingfilé med soltorkad tomat och hasselbackspotatis.

Sveriges bästa kassörska ska koras! Möt Marina - kandidat nr 5!

Koll på kunderna

Den nya tekniken har gjort arbetet i kassan enklare och smidigare. Men vissa saker var ändå bättre förr. Som när varubeställningarna gjordes manuellt, och personalen fick tänka till lite extra kring vad som behövdes just för säsongen. När flädern blommade såg hon till att beställa mer citronsyra, och till jul gav hon order om extra kanel.

Numera sker alla varubeställningar automatiskt, men det händer att Marina Sjökvist tar saker i egna händer och skaffar fram speciella varor som kunderna önskar.

– Vid jul var det en stamkund som frågade efter kroktarmsfjälster för att göra egen korv. Vi hade det inte, men då åkte jag till konkurrenten och köpte. Och när jag ändå varit i Ullared har jag handlat billiga rakhyvlar till en kund som ville ha.

Marina Sjökvist har koll på kunderna – både gamla stammisar och nyinflyttade barnfamiljer. Hon märker också när någon uteblir från sin vanliga shoppingrunda.

– Vi hade en äldre herre som var ganska storvuxen och hade diabetes. Han kom alltid hit exakt samma tid varje dag. En fredag dök han inte upp. Vi var oroliga att det hänt något allvarligt.

Marina Sjökvist bestämde sig för att åka hem till hans lägenhet. Hon kikade och ropade i brevlådan, men inget svar kom, så hon fick återvända till butiken i ogjort ärende.

– Men efter ett tag dök han upp i butiken! Det visade sig att han råkat ta en buss senare än vanligt. Jag sa: “Herregud, du måste meddela om du får förhinder! Vi var jätteoroliga!” Efteråt kom mannens dotter och tackade, hon tyckte att det kändes tryggt att vi hade lite koll på hennes pappa.

Värnar om traditioner

Så här på onsdagsförmiddagen är det ganska lugnt i butiken. Marina och kollegorna kan turas om att sitta i kassan och arbeta i de olika avdelningarna. På tisdagar är det mer fart och fläkt, när varuleveranserna kommer.

Marina gillar omväxlingen i jobbet, och höjdpunkten är att plocka i ordning matkassar som hemtjänsten kör ut till vårdtagare i området.

– Men egentligen trivs jag med alla uppgifter. Enda stunden det tar emot att gå till jobbet är runt jul. Jag älskar julen och fyller hela huset med tomtar, och då vill jag egentligen bara gå där hemma och mysa.

Men för att sprida julstämning även på jobbet klär hon sig i tomtedräkt och skägg, till glädje för de kunder som shoppar i sista minuten på julaftons förmiddag.

Traditioner är viktiga. På våffeldagen tar hon med sig smet och ställer sig och gräddar våfflor i butiken.
Och det där med visslandet? Marina Sjökvist medger att kunderna kan få höra lite vad som helst – som en glad julsång i sensommarvärmen.

– Det bara kommer! Jag är knappt medveten om att jag sitter där och visslar. Jag tror att de flesta tycker att det är trevligt. Men min make måste ha en ängels tålamod som står ut med det, säger hon med ett skratt.

Scroll to Top