• Få hemmetsjournal.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!

  • Sveriges bästa kassörska ska koras! Möt Matthiaz - kandidat nr 3!

    Vem vinner 50 000 kronor?
    Några vänliga ord vid kassan kan förgylla dagen! I våras efterlyste vi Sveriges bästa kassörska och vi fick in mängder av förslag från hela landet. Fem av dem presenteras lite närmare i tidningen, och dessa tävlar om att vinna Hemmets Journals stora pris. Här möter du kandidat nummer 3, Matthiaz Ottosson på Direkten Eliassons i Getinge. De första kandidaterna presenterades i nummer 35 och 36, och de kommande två veckorna får vi möta de sista två. I början av oktober är det dags för er läsare att rösta fram vinnaren som får 50 000 kronor.

    Kiosken är den självklara samlingspunkten i Getinge. Här arbetar Matthiaz Ottosson, alltid med ett stort leende och ett lyssnande öra. Men när kiosken drabbades av inbrott var det bybornas tur att ställa upp. För självklart skulle de hjälpa grabbarna!

    Sveriges bästa kassörska ska koras! Möt Matthiaz - kandidat nr 3!

    – Hit kan man komma in bara för att prata. Matthiaz är alltid så glad och trevlig, säger Pernilla Holm Elmdahl.

    Just idag har hon och dottern Alexandra tittat in för att eventuellt köpa glass.

    – De har den bästa glassen, intygar Alexandra.

    Getinge är ett litet samhälle på den halländska landsbygden där alla känner alla. Kiosken vid Stationsgatan har med åren blivit en naturlig samlingspunkt.

    – Kunderna visar förtroende och lättar gärna sina hjärtan för oss när de kommer och handlar. Skolungdomar brukar också ha sina dagliga ärenden hit, säger Matthiaz Ottosson som brukar stå i kassan.

    Själv är han inte uppvuxen här, utan i närbelägna Halmstad. Efter en kortare vända i restaurangbranschen började han arbeta i kassan på Gekås i Ullared.

    – Men där var det inte så många personliga möten, utan bara snabbt in och snabbt ut.

    Pojkvän fixade jobbet

    Så våren 2012, när kioskägaren och den nyblivne pojkvännen Daniel Eliasson föreslog att Matthiaz istället kunde börja jobba i kiosken i Getinge, tvekade han inte. Här fick Matthiaz chansen att lära känna kunderna.

    – De där mötena stärker mig väldigt mycket. Och ett leende förgyller alltid någon annan människas vardag.

    Daniel Eliasson håller med:

    – Tidsandan är rätt stressig. Man ska rusa iväg och handla effektivt. Men det faktum att folk kommer hit, småpratar, köper lite lösgodis, det visar att vi gör rätt och att kiosken verkligen fyller en funktion.

    Men det går inte bara att stå bakom disken och le. Matthiaz Ottosson ägnar sig åt en mängd olika arbetsuppgifter och har också rollen som idékläckare. Ständigt dyker nya förslag upp. Är det snart dags för ny skyltning? Kanske en kaffemaskin?

    – Kiosken är ju lite som vårt barn. Den kräver mycket omsorg och uppmärksamhet, säger han.

    Inbrott i ny lokal

    Genom åren har de fått många bevis på bybornas uppskattning. Men också motsatsen. Vid flera tillfällen har de drabbats av inbrott, där förövarna tagit sig in och stulit cigaretter och snus. Det har varit tuffa upplevelser, både ekonomiskt och känslomässigt.

    För drygt två år sedan bestämde sig Daniel och Matthiaz för att satsa ytterligare, och flyttade verksamheten till en större lokal på andra sidan gatan. Med detta kunde de också erbjuda fler tjänster. Utöver ett stort hyllsystem med lösgodis, lät de bygga en ordentlig spelhörna. Kiosken fungerar också som utlämningsställe, post- och paketombud och ombud för Hallandstrafiken. Bland annat.

    – Vi hade ju precis flyttat och satsat på det nya, och försökte få det att gå runt. Men efter bara ett halvår hände det som inte fick hända.

    Inbrottslarmet gick. När de kom till platsen såg de förödelsen: Ett tungt brunnslock hade hivats in genom rutan och gjort stora skador på inredningen. Skåpet med snus och cigaretter hade tömts på sitt innehåll.

    – Man bara stod där, chockad och ledsen. Det tog hårt på oss, minns Daniel.

    De påföljande dagarna snurrade tankarna runt. Var missdåden kanske riktade mot just dem? Fanns det någon som inte ville dem väl? Var det i så fall värt att fortsätta kämpa? De diskuterade möjligheterna att investera i ordentliga ståljalusier vid fönstren, men insåg att det skulle bli oerhört kostsamt.

    Kärleksfullt budskap

    Men bakom deras ryggar började det hända saker. En bekant och infödd Getingebo drog igång en insamling bland byborna. Tanken var att skramla ihop till en liten presentkorg, som plåster på såren.

    Ryktet spred sig och pengarna strömmade in från människor som ville hjälpa "grabbarna i kiosken".
    En vardagskväll i oktober blev Daniel och Matthiaz utkallade på parkeringen. Ett par hundra Getingebor hade strömmat till och alla ville vara med och visa sin uppskattning.

    – Vi kände oss som rockstjärnor när vi kom ut där på trappan. Det var nästan overkligt. Vilket lyckorus!
    En stor check lämnades över, som visade att den insamlade summan uppgick till 72 700 kronor – vilket skulle hjälpa till att täcka merparten av kostnaderna för nya jalusier.

    – Det träffade långt in i hjärtat. Det blev ett bevis på att folk tycker att kiosken ska vara kvar, säger Matthiaz Ottosson.

    Men insamlingen visade också något mer. För kiosken vore egentligen ingenting utan de människor som driver den. Insamlingen blev därför ett kärleksfullt budskap från kunderna:

    – Ja, det kändes som en bekräftelse på att människor accepterar oss för dem vi är, och att de verkligen vill oss väl. 

  • Få hemmetsjournal.se's nyhetsbrev

    Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev för senaste informationen!